اخراج کارمندان حوزه فناوری اظلاعات در سال پیش و به‌ ویژه در چند ماه گذشته میلادی، به یک واقعیت انکار ناپذیر تبدیل شده‌ اند. شرکت‌ های بزرگ و کوچک فناوری، پس از مشاهده سودهای بی‌ سابقه در طول همه‌ گیری ویروس کرونا، شروع به استخدام افراد کردند و حالا با اخراج آنها در صدد هستند تا جلوی کاهش رشد خود را بگیرند. اما پرسش اساسی این است که ده ها هزار کارمند اخراج شده در حوزه فناوری اطلاعات به کجا خواهند رفت؟!

فعلا خبر خوب برای این افراد آن است که هنوز مشاغل و کسب و کارهای فعال زیادی برای استخدامشان وجود دارد. این کسب و کارها نه تنها در حوزه فناوری، بلکه به طور فزاینده‌ ای در دیگر بخش ها نیز در حال استخدام هستند. همچنین طی آمار و ارقام های منتشر شده، علاقه به راه اندازی کسب و کارهای جدید رو به افزایش است.

خانم کیت دوچن، که مدیرعامل شرکت پرسنل حرفه‌ ای RGP است، در این باره می گوید:

آنچه همه را به Big Tech جلب نمود این است که آنها با امتیازات دیوانه شده‌ اند و این بسیار جذاب بود و همه از این موضوع بسیار مجذوب شدند. اما نکته منفی این است که کارمندان با ایمیلی در ساعت 3 صبح از کار بیکار می شوند.

شرکت های فناوری با ارسال ایمیلی کارمندان خود را از اخراجشان خبر دار کرده اند

این مدیر عامل همچنین در ادامه می گوید، همه اینها بخشی از یک چهره فرهنگی است که در شرکت‌ های بزرگ فناوری در حال رخ دادن است، که برای سال‌ ها کارگران با مهارت بالا را با جلب دستمزدهای کلان و مزایای هنگفت می‌ خوردند. اکنون این شرکت ها در حال تبلیغ ریاضت اقتصادی هستند و از نیروی کار بسیار بالای خود می خواهند که دوباره مانند استارتاپ ها عمل کنند.

سال گذشته 160 هزار نفر و امسال 78 هزار نفر کار خود را از دست داده اند

اگرچه شرکت های بزرگ فناوری همچون آمازون، گوگل، مایکروسافت و اپل سرفصل های زیادی را به خود اختصاص داده اند، اما اخراج های اخیر بیشتر شبیه یک اصلاح مسیر به نظر می رسد تا ترکیدن حباب. طبق آمارهای منتشر شده، در سال جاری 2023 میلادی، 78000 کارمند حوزه فناوری اطلاعات شغل خود را از دست داده‌اند. البته این در حالی است که سال گذشته 160000 نفر اخراج شده بودند.

طبق اطلاعات منتشر شده از انجمن صنعتی CompTIA، در صنعت فناوری کشور آمریکا، که شامل شرکت‌ هایی مثل Google و Apple است، در ماه دسامبر برای بیست و پنجمین ماه متوالی به کارمندان خود افزودند. طبق آمار این انجمن، تعداد افرادی که در کسب و کارهای فناوری اشتغال دارند، به عنوان نقش‌ های فنی مرتبط با کامپیوتر، مانند توسعه‌ دهنده نرم‌افزار، مهندس شبکه و تحلیلگر داده‌ ها، در آن ماه به رکورد بالای 6.5 میلیون نفر رسید و نرخ بیکاری آنها نزدیک به 1 درصد بوده است.

تیم هربرت، مدیر ارشد انجمن صنعتی CompTIA، می گوید:

در سال 2023 میلادی، اگر برخی از این تغییرات را ببینیم که در حال حاضر اتفاق می‌ افتند، تعجب نمی‌ کنم ببینم که شاهد حضور بزرگ‌ تری [از کارکنان فناوری] در خارج از مشاغل فناوری هستیم. انتظار خروج عظیم کارگران از صنعت فناوری را ندارم، اما با توجه به وسعت اشتغال فناوری، حتی یک درصد تغییر قابل توجه خواهد بود.

تیم هربرت، مدیر ارشد انجمن صنعتی CompTIA

هربرت در ادامه می گوید، مهم است که به یاد داشته باشیم که صنعت فناوری انواع کارمندان را استخدام می کند. در حالی که ما اطلاعاتی در مورد انواع مشاغلی که شرکت‌ های فناوری از شر آنها خلاص شده‌ اند نداریم. اینگونه می‌ توان گفت که بسیاری از کارمندان در مشاغلی اشتغال دارند که نیازی به مدرک علوم کامپیوتر ندارند، مانند منابع انسانی یا فروش. به عنوان مثال، در حالی که اخراج کارکنان شرکت گوگل در ایالت کالیفرنیا مطمئناً به افرادی در نقش های مهندسی ضربه زد، تقریباً 30 ماساژدرمان داخلی را نیز شامل می شود. برای کارمندانی که در یکی دو ماه گذشته اخراج شده‌ اند، تصمیم آن‌ ها برای یافتن یک شغل جدید در فناوری، ترک صنعت فناوری یا راه‌ اندازی کسب‌ و کار خود ممکن است بستگی به این داشته باشد که دقیقاً چه کاری در فناوری انجام داده‌ اند.

این مدیر ارشد همچنین عنوان می کند که، با توجه به دامنه کوچک سازی در حوزه فناوری اطلاعات و دلایلی که به خوبی در مورد آن تصمیمات گرفته شد، احتمالاً شاهد خواهیم بود که بسیاری از متخصصان فناوری درباره نقش بعدی خود در یک غول فناوری یا ایجاد استارتاپ فکر می کنند.

گراهام والر، از تحلیلگران برجسته در موسسه تحقیقاتی گارتنر، می‌ گوید:

مطمئناً اخراج کارمندان فرصتی برای کارفرمایان سنتی مانند بانک‌ ها، خرده‌ فروش‌ ها و شرکت‌ های مراقبت‌ های بهداشتی فراهم می‌ کند تا برخی از کارمندانی که شرکت های بزرگ اخراج کرده اند را به کار گیرند و شاید آنها را به دست آورند.

به نظر این تحلیلگر، این اخراج ها همچنین فرصتی را برای کارمندان فراهم می کند تا خودشان دست به اعتصاب بزنند. درخواست‌ ها برای ایجاد استارتاپ جدید در سال گذشته، دومین برنامه‌ ای بود که تا کنون داشته‌ اند و کارمندان فناوری به این روند در حال ادامه دادن هستند.