هوش مصنوعی در همه جا کاربرد دارد و شما حتی ممکن است بدون آن که بدانید، به طور روزانه با آن تعامل داشته باشید. اگرچه استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک اخیراً رایج تر شده است، اما لازم به یادآوری است که اولین هوش مصنوعی بیش از 60 سال قدمت دارد، اما در سال های اخیر به سرعت رشد زیادی کرده است.

هوش مصنوعی (AI) هر نوع کسب و کاری را در سراسر جهان تغییر داده است. این عبارت از سیستم عامل های مبتنی بر کامپیوتر ناشی می شود که قادر به تقلید یا تکرار فعالیت های دقیق شبیه انسان هستند. انواع مختلفی از هوش مصنوعی نیز وجود دارد، اما ما در این مقاله قصد داریم به برخی از انواع مربوط به محیط کسب و کار بپردازیم.

کاربرد های هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی برای هوش مصنوعی در تجارت وجود دارد. به عنوان مثال، خرده فروشان می توانند از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده های خرید مشتری و شناسایی محصولاتی که با اجرای تبلیغات و جمع آوری اطلاعات خریدار محبوب هستند، استفاده کنند. این می تواند به اطلاع رسانی تصمیمات موجودی و بازاریابی کمک کند. بانک ها، دولت ها، مؤسسات مالی و … در حال حاضر از فناوری هوش مصنوعی برای کاهش خطر سرقت پول توسط افراد و کاهش کلاهبرداری استفاده می کنند. حتی شرکت های بزرگی مانند Nike از این نوع استراتژی های هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت بهتر کسب و کارهای بزرگ خود استفاده می کنند.

همچنین می توان از هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات مشتری و معاملات در تجارت الکترونیک استفاده کرد. برای مثال، ربات های گفتگو می توانند به عنوان پشتیبان مشتری عمل کنند تا قبل از اینکه اپراتور بتواند کمک کند، به سؤالات اساسی پاسخ دهد و به شیوه ای شخصی و کارآمد کمک کند. شرکت آمازون روزانه از ربات های چت در سایت خود به عنوان روشی سریع تر برای پاسخگویی به سؤالات و شکایات اساسی مشتریان بدون نیاز به انتظار طولانی تر برای کارکنان انسانی استفاده می کند که به نوبه خود می توانند روی درخواست های پیچیده تر تمرکز کنند.

کاربرد های هوش مصنوعی در تجارت

برند زارا (Zara) به عنوان یکی از بزرگ ترین و معروف ترین خرده فروش های صنعت پوشاک و زیورآلات، طی سال های گذشته روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است و قصد دارد تمامی فروشگاه های خرده فروشی خود را مجهز به هوش مصنوعی کند. شرکت Zara سیستمی را توسعه داده است که به مشتریان در هنگام مراجعه به فروشگاه زارا کمک می کند تا سفارش خود را تحویل بگیرند. هنگامی که مشتری برای تحویل گرفتن سفارش می آید، کد خود را وارد می کند و ربات شروع به جستجوی اقلام سفارش خود در انبار می کند و آن را از طریق دراپ باکس تحویل می دهد.

حوزه دیگری که هوش مصنوعی در آن تأثیر قابل توجهی دارد، حوزه اتوماسیون است. ابزارها و نرم افزارهای مجهز به هوش مصنوعی می توانند کارهایی را انجام دهند که باید هر روز در یک برنامه زمانی خاص انجام شوند. این می تواند در وقت کارمندان صرفه جویی کند تا روی کارهای پیچیده تر و خلاقانه تری تمرکز کنند که نیاز به توجه انسان دارد. به عنوان مثال، انواع خاصی از داده ها در مایکروسافت اکسل یا برنامه های نمودار مشابه وجود دارد که استفاده از آنها بدون فرمول تقریبا غیرممکن است. ابزارهای هوش مصنوعی که در برنامه ترسیم نمودار اعمال می شوند، قادر هستند از فرمول هایی استفاده کنند تا به سرعت نشان دهند که چه زمانی اعداد از مقدار مشخصی کمتر یا بالاتر می روند، به جای اینکه کارمندان مجبور باشند هزاران ستون را به صورت دستی نگاه کنند.

چالش های هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

بیاد داشته باشید که چالش ها و نگرانی های بالقوه ای در ارتباط با پذیرش هوش مصنوعی وجود دارد که کسب و کارها باید از آنها آگاه باشند. به عنوان نمونه، نگرانی های زیادی در مورد جایگزینی انسان ها و انجام انواع خاصی از کارها توسط هوش مصنوعی وجود دارد. اما اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان راهی برای بهره وری بیشتر و انجام سریع کارهای خاص عمل می کنند، اما نمی توانند انسان ها را به طور کامل از معادله حذف کنند.

مثال بالا از چت بات ها را در نظر بگیرید. در حالی که بات های مکالمه همچون ChatGPT می توانند به طور مفید و ارگانیک به بسیاری از سوالات رایج یا اساسی پاسخ دهند، درخواست های پیچیده تر اغلب فراتر از ظرفیت آنها هستند. این سیستم ها ممکن است شروع به جذب مشتری در محدوده کوچک کند اما نتواند یک درخواست ظریف تر را درک کند و این می تواند ناامیدکننده باشد و رضایت مشتریان را کاهش دهد. این تنها یک نمونه از چالش های موجود است که چگونه هوش مصنوعی باید به عنوان مکمل برای کارکنان انسانی استفاده شود، نه به عنوان جایگزین.

سرقت ادبی از مدل های هوش مصنوعی نیز می تواند مشکل بزرگی باشد. تحقیقات انجام شده نشان دهنده آن است که متن تولید شده توسط هوش مصنوعی محتوای سرقت ادبی، کلمه به کلمه، از طریق بازنویسی یا از طریق استفاده از ایده ها بدون استناد مناسب داشته است. این یکی از دلایلی است که باعث می شود بیش از حد به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی اعتماد نکنید. تعدادی از برنامه ها برای بررسی اینکه آیا یک مقاله یا اثر مکتوب دیگر توسط یک انسان یا هوش مصنوعی نوشته شده است ایجاد شده است و بسیاری از شرکت ها مقاله های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را نمی پذیرند. اگر از ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT برای تولید محتوای سایت خود استفاده می کنید، توصیه می کنیم از آن بیشتر برای ایده پردازی و الهام گرفتن برای کار خود استفاده کنید تا مطمئن شوید صدای منحصر به فرد شما از بین نمی رود.

نتیجه گیری

این طور می شود گفت که هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و نحوه عملکرد روزانه آنها را متحول خواهد کرد. همه صنایع به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در زمان و استفاده حداکثری از شغل خود هستند. همانطور که فناوری به تکامل خود ادامه می دهد، برای کسب و کارها لازم است که خطرات و چالش های بالقوه مرتبط با سازگاری با هوش مصنوعی را به دقت در نظر بگیرند و همچنین راه هایی را برای به حداکثر رساندن پتانسیل آن برای رشد و موفقیت در جایگاه خود بررسی کنند.