قسمت دوم سریال The Last Of Us با صحنه ای در شهر جاکارتا، در کشور اندونزی شروع می شود. ماجرای این فیلم در سال 2003 میلادی و آغاز یک بیماری همه گیر قارچی (تخیلی) سپری می شود. این بیماری عفونت قارچی باعث نابودی جهان می شود. بعد از این اتفاقات، یک متخصص در رشته بیولوژی، بدن یک کارگر آلوده کارخانه را ارزیابی می کند. او به آرامی با یک مقام نظامی صحبت می کند که از او برای کنترل انتشار عامل بیماری زا درخواست کمک کرده است.

سپس او به صورت آسیب دیده اش می گوید:

هیچ واکسنی وجود ندارد.

واکسن عفونت قارچی

اتفاقات این فیلم با این حال که در سال 2003 میلادی رخ می دهد، اما برای اکنون نیز صادق است. با این حال که واکسن های زیادی برای بیماری های باکتریایی و ویروسی ساخته شده است، اما فعلا هیچ واکسنی علیه عفونت قارچی جهت استفاده انسانی مجوز ندارد. البته نبود واکسن برای بیماری عفونت قارچی به دلیل عدم تلاش نیست.

دنیس دیکسون، که رهبری تحقیقات باکتریایی و قارچی را در مؤسسه ملی بهداشت دارد، درباره این موضوع می گوید:

فعالیت مستمری با هدف توسعه واکسن های عفونت قارچی برای دهه های متمادی وجود داشته است. اما چالش های مختلف علمی و اقتصادی، از دلایل نبود واکسن بوده است.

در فیلم گفته شده این بیماری باعث زامبی شدن افراد می شود، که ساختگی است. حقیقت آن است که بیشتر عفونت های قارچی شدید در انسان، افراد دارای نقص ایمنی، از جمله مبتلایان به عفونت HIV درمان نشده و کسانی که تحت درمان سرطان، پیوند اعضا یا داروهای بیماری های خودایمنی هستند، را تحت تأثیر قرار می دهد.

برخی افراد نیز ممکن است با سیستم ایمنی طبیعی تحت تاثیر قرار بگیرند. پیش بینی می شود که با ادامه افزایش تعداد افرادی که داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی دریافت می کنند و تغییرات آب و هوایی که در حال شتاب است، میزان افزایش عفونت های قارچی در جهان افزایش یابد. به همین جهت، تلاش ها برای ساخت واکسن عفونت قارچی برای جلوگیری از این بیماری یا چندین نوع عفونت قارچی با یک واکسن، در حال رشد است.

حال این سوال پیش می آید که چرا در سال 2023 میلادی، هنوز هیچ واکسن عفونت قارچی نداریم؟ همانطور که گفتیم، چالش های مختلف علمی و اقتصادی، از دلایلی است که فعلا این واکسن ساخته نشده است.

واکسن عفونت قارچی

یک واکسن عفونت قارچی توانایی جلوگیری از بسیاری از عفونت ها را دارد

قارچ ها همیشه در اطراف ما حضور دارند. در هوایی که تنفس می کنیم، بر روی سطوحی که آن لمس می کنیم و در تمام داخل و خارج از بدن ما. با این حال، بیشتر افراد تا زمانی که سیستم ایمنی بدنشان به طور طبیعی کار کند، در خطر کمتر ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

یکی از بدترین عفونت قارچی که بر فردی با سیستم ایمنی سالم تأثیر می گذارد، یکی از اعضای جنس کاندیدا است که از نظر فنی مخمرها هستند. مانند: قارچ ها و کپک ها. عفونت مخمری واژن یک شکل خاص از عفونت کاندیدایی است که اغلب افراد سالم را تحت تأثیر قرار می دهد و تنها در کشور امریکا سالانه بیش از 1.4 میلیون مراجعه کننده به کلینیک جهت معالجه دارد. در سراسر دنیا حدود 138 میلیون از زنان، در سال به چهار یا بیشتر عفونت قارچی مبتلا می شوند.

اما متاسفانه عفونت های قارچی تهدیدی بسیار بزرگتر برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هستند. در سرتاسر دنیا، قارچ ها سالانه باعث 13 میلیون عفونت و 1.5 میلیون مرگ می شوند. در سال 2018 میلادی، درمان بیماری عفونت قارچی برای آمریکایی ها نزدیک به 7 میلیارد دلار هزینه داشته است.

عفونت های قارچی در افراد دچار سرکوب سیستم ایمنی شایع تر است. این امر توسعه و استقرار واکسن های قارچی را پیچیده می کند.
این واقعیت که شدیدترین عفونت‌های قارچی در درجه اول افراد مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چالش‌های بزرگی در تولید واکسن‌هایی برای محافظت در برابر آنها ایجاد می‌کند.

پیدا کردن افراد داوطلب برای آزمایش های بالینی واکسن های قارچی سخت است

برای اینکه مشخص شود یک واکسن تاثیر گذار است، باید واکسن ها را در نمونه های اولیه ای همچون حیوانات آلوده با موفقیت آزمایش کنند. سپس دانشمندان باید آن را در گروه های بزرگی از انسان ها آزمایش کنند. از آنجایی که ما در دنیایی با اخلاق پزشکی زندگی می کنیم، دانشمندان نمی توانند انسان را به طور تجربی آلوده نمایند. به همین دلیل، دانشمندان باید منتظر بمانند تا افرادی که در آزمایش هستند به طور طبیعی با بیماری عفونت قارچی مواجه شوند.

هر چه بیماری نادرتر باشد، دانشمندان باید افراد بیشتری را مورد تست و آزمایش قرار دهند.

بزرگترین مانع برای واکسن های قارچی ممکن است اقتصادی باشد

حتی اگر واکسنی در آزمایش های بالینی ایمن و مؤثر باشد، به این معنی نیست که به تولید انبوه می رسد. باید شرکت تولیدکننده واکسن برای تولید انبوه آن پتانسیل کسب سود را نیز در نظر داشته باشد.

یکی از متخصصان تولید واکسن می گوید:

اگر بخواهیم واقعیت را بیان کنیم، آزمایش واکسن در این فضا برای داروخانه های بزرگ چندان جذاب نیست، زیرا آنها عفونت هایی نیستند که با شاخص بالایی در بسیاری از بیماران رخ دهند.