ارزش سهام شرکت آمازون روز جمعه هفته گذشته، پس از ارائه پیش بینی ضعیف این غول فناوری آمریکایی برای سه ماهه تعطیلات، نزدیک به 20 درصد را از دست داد. مدیر مالی آمازون می گوید که این شرکت بزرگ در تلاش است تا هزینه ها را کاهش دهد، زیرا نشانه هایی را مشاهده می نماید که مشتریان تجاری و مصرف کننده مراقب هزینه های خرید خود هستند.

مدیر ارشد مالی آمازون، آقای برایان اولساوسکی، روز جمعه در تماسی با خبرنگاران سایت اخبار فناوری vox گفت:

ما در حال انجام اقداماتی برای سفت کردن کمربند خود هستیم.

درآمد شرکت آمازون کمتر از حد انتظار بود

شرکت آمازون در انتشار درآمد خود اعلام نمود که انتظار دارد در سه ماهه پایانی سال 2022 میلادی 140 تا 148 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند که تحلیل گران سهام وال استریت را که درآمد حدود 155 میلیارد دلاری را پیش بینی می کردند، ناامید ساخت. رشد فروش واحد ابری خدمات وب شرکت آمازون که  بسیار سودآور بود، در سه ماهه سوم کاهش یافت، زیرا مشتریان تجاری به دنبال کاهش مخارج خود بودند.

مدیر ارشد مالی آمازون می گوید:

من فکر می کنم هر شرکتی مثل آمازون در تلاش است تا پول خود پس انداز نماید و کسب و کار اصلی خرده فروشی شرکت ما با شروع هزینه های مصرف کنندگان با مشکلاتی مواجه شد.

اولساوسکی همچنین عنوان می کند که، در آمد این شرکت در قاره اروپا ضعیف‌ تر از آمریکای شمالی بوده است، اگرچه ما شاهد تأثیر این هستیم که مصرف‌ کنندگان کمربند خود را کمی در سطح جهانی سفت می‌ کنند. مدیر مالی این شرکت همچنین به ورود به دوره ای از “آب های ناشناخته” با کاهش بودجه، تورم بالا و هزینه های بالای انرژی اشاره نمود.

آمازون

رکود اقتصادی در پیش است؟

این گونه سخنان از طرف مدیر ارشد مالی شرکت آمازون که یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان و بزرگترین کارفرمایان کشور آمریکاست، همراه با پیش بینی ضعیف تر از حد انتظار تعطیلات، می تواند نشانه ای از این باشد که بدترین روزهای رکود اقتصادی فعلی هنوز در پیش می باشد. به همین جهت این باید برای هر فردی نگران کننده باشد، خواه طرفدار شرکت آمازون باشد یا منتقدی که نمی خواهد این شرکت به موفقیتی برسد.

وضعیت مشابه در دیگر شرکت های بزرگ فناوری

این اتفاقات تنها در شرکت آمازون رخ نمی دهد. سایر شرکت های فناوری اخیراً سیگنال های شوم مشابهی ارائه نمودند. دو شرکت بزرگ گوگل و مایکروسافت در این هفته به سرمایه گذاران خود گفته اند که استخدام افراد را کند خواهند کرد و آمازون در اوایل این ماه میلادی گفت که استخدام در کسب و کار اصلی خرده فروشی خود را که مهم ترین و اصلی ترین واحد تجاری آن است، اما همچنین کندترین رشد و کمترین سودآوری داشته است را متوقف می نماید.