مومو یک چالش اینترنتی و افسانه محلی است که حرف های زیادی از آن به صورت شایعه در اینترنت پخش شد. گزارش زیادی در رابطه با خطرناک بودن چالش مومو و یا دستگیری مومو در اینترنت پخش شد که حاکی از غیر واقعی بودن این قضیه داشت. طبق گزارش کاربران اینترنتی، شخصی با نام مومو، کودکان و نوجوانان را به اعمال خطرناکی مانند خودزنی و خودکشی ترغیب می‌کند. با وجود صحبت‌های بسیاری که در مورد این شایعه در اینترنت پخش شد، تعداد شکایت های واقعی بسیار اندک بود و گزارش‌های پلیس صدمه دیدن به دلیل تأثیر مستقیم این پدیده اینترنتی را تأیید نکرده است.

طبق شنیده ها نخستین بار در سال 2018 پس از آنکه روزنامه های کشور اندونزی خبری از خودکشی دختر 12 ساله به دلیل چالش مومو را نوشتند، این موضوع به یک «پدیده جهانی تبدیل» شد.

عکس مومو
مومو واقعی کیست؟

در واقع مومو فقط نام یک مجسمه از یک هنرمند مجسمه ساز ژاپنی است که هر چند شاید از نگاه بعضی از افراد زیبا نباشد اما کاملاً بی‌خطر و غیرنگران کننده است.

هر چند که مومو در کشورمان ایران جدیدا بین کاربران اینترنت موضوعی مطرح شده است ولی چندین سال است که در دنیا نگرانی هایی مشابه برای خانواده های فرزندان ایجاد کرده است.

هم اکنون مومو واقعی که تنها یک مجسمه است را در عکس زیر مشاهده میفرمایید.

 

عکس مومو
عکس مومو

 

چالش مومو در ایران

تقریبا دو سال پس از جهانی شدن خبر ها و شایعات فراوان در خصوص چالش مومو، سایت های خبری ایران از ورود این چالش به کشورمان سخنانی به میان آوردند.

از آن زمان تا بحال عکس مومو به طریقی مختلف و خبرهایی همچون دستگیری مومو در اینترنت در حال پخش است.

عکس مومو

پلیس کشورمان با بیان این نکته که هدف اصلی از عامل راه‌اندازی مومو، آزار و اذیت کودکان و نوجوانان است و بر این اساس، پلیس فتا اعلام نمود که: (رسیدگی به ارسال پیام‌ها، ویدیوها و عکس مومو به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و به زودی افراد داخلی که اهدافشان آزار و اذیت دانش آموزان است، گرفتار قانون خواهند شد.)

مومو در حال حاضر در کشورمان ایران، اکثرا در استان‌های جنوبی کشور و استان خراسان رضوی رواج بیشتری دارد و بر این اساس پلیس فتا ایران از والدین فرزندان درخواست دارد که با بچه های خود در اینباره صحبت کنند و نگرانی های آن‌ها را کاهش دهند.