پارک جمشیدیه از معروف ‌ترین پارک‌های تهران است. اینجا یکی از زیباترین پارک‌های تهران است که کامران دیبا بزرگ ترین معمار معاصر ایرانی آن را ساخته است. پارک جمشیدیه یکی از ایستگاه‌های محبوب برای کوهنوردان مبتدی قبل از سعود به قله‌های اطراف تهران است. تندیس‌ها و مجسمه‌های سنگی زیبای این پارک به دست مهندس ناصر هوشمند وزیری ساخته شده‌اند. اینجا بدون شک یکی از زیباترین پارک ایران در فصل‌های پاییز و زمستان است. در این مقاله آس چارتر به معرفی پارک زیبای جمشیدیه تهران می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای سفر به تهران از سایت آس چارتر بلیط پرواز چارتر چابهار تهران را به راحتی و باکمترین هزینه تهیه نمایید.
معرفی پارک جمشیدیه
جمشیدیه در منطقه نیاوران تهران است. زمین‌هایی که در پارک جمشیدیه قرار دارد متعلق به قوم دولو بوده است. دولوها به خاندان قاجار تعلق داشتند و برای همین ثروتمند بودند. زمینی که حالا پارک در آن است، به نام جمشید دولو سند خورده است. برای همین است که به آن جمشیدیه می‌ گویند. وقتی این زمین‌ها در نهایت به حکومت ایران تحویل داده شد، فرح پهلوی تصمیم گرفت اینجا به خانه سالمندان تبدیل شود. اما در نهایت سال 1356 بود که پارک برای عموم قابل استفاده شد. پارک جمشیدیه شمالی‌ ترین پارک تهران است و در نتیجه قرار گرفتنش در این منطقه کوه ‌پایه‌ای، در اکثر فصل‌های سال شبیه بهشتی زمینی است. به خصوص به خاطر استفاده‌ی جذابش از سنگ‌ها و صخره‌ها که این پارک را از بیشتر پارک‌های ایرانی متمایز کرده است و به آن حال و هوایی متفاوت و اروپایی داده است. جمشیدیه از بهترین پارک‌ های تهران است و بعد از پارک ملت، بیشترین محبوبیت را دارد. پارک جمشیدیه در میان دیواره های سنگی کوه کلک چال‌، باغ دولو، خیابان جمشیدیه و جاده کلک چال قراردارد. مهندس جمشید دولو قاجار مالک اصلی این پارک بزرگ است که ملک 69 هزار متر مربعی خود را برای ساخت پارک جمشیدیه به همسر پهلوی دوم بخشیده بود. پارک جمشیدیه تاکنون دوبار مورد باز سازی قرار گرفته است که در آخرین بازسازی درسال 1374 پارک فردوسی با مساحت 16 هکتار از سوی رئیس جمهور وقت به آن اضافه شد. از ویژگی های اصلی پارک جمشیدیه دریاچه و آبشار مجاور آن است که زیبایی خاصی دارد. فضای سبز این پارک در برگیرنده حدود 16000 درخت و درختچه است. قفس های نگهداری پرندگان از دیگر دیدنی های جالب توجهی است که برای تفریح کودکان فراهم شده است.

پارک جمشیدیه

طراح پارک جمشیدیه
کامران طباطبایی دیبا طراحی این پارک زیبا را انجام داده است. فردی از خاندان طباطبایی‌ها که در تبریز زندگی می ‌کردند. آقای طباطبایی دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد آمریکاست و یکی از مشهورترین معماران ایرانی است که به خاطر استفاده از الگوهای ایرانی اسلامی در معماری مدرن به شهرت جهانی دست پیدا کرده است.
امکانات فرهنگی و هنری پارک جمشیدیه
امکانات فرهنگی و هنری پارک جمشیدیه شامل، ساختمان کتابخانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سالن آمفی تئاتر و نگارخانه می باشد.
مجسمه های پارک جمشیدیه
تندیس‌ها و مجسمه‌های پارک جمشیدیه یکی از دلایل محبوبیت این پارک تندیس‌ها و ماکت‌ها و مجسمه‌هایی است که در این پارک ساخته شده است. تقریبا همه‌ ی آثاری که در این پارک می‌ بینید را مهندس ناصر هوشمند وزیری ساخته است. مردی که عاشق شاهنامه و اسطوره‌های ایرانی است و در ضمن یکی از اولین هنرمندان ایرانی است که هنرمجسمه‌سازی با سنگ را به طور آکادمیک در ایران دنبال کرده است.
ورودی پارک جمشیدیه
در ورودی یک نمای کف پای سیمانی و بزرگ می‌ بینید که سال‌هاست همانجا جا خوش کرده. آبخوری پارک هم شکل جالبی دارد. دو دست پایین شیر آب هستند و انگار یک نفر دستش را برای آب خوردن زیر شیر گرفته است. در جمشیدیه تا دلتان بخواهد آلاچیق وجود دارد. حتی در بالاترین جاهای پارک هم چند آلاچیق زیبا ساخته‌ اند. به بالا و انتهای پارک که بروید، یک مجسمه فلزی عقاب خیلی بزرگ می‌ بینید که واقعا حیرت‌انگیز است. از آنجا می‌شود همه شهر را دید. منظره عقاب جمشیدیه شبیه به بام تهران در ولنجک است. این عقاب را هم مهندس وزیری ساخته است.

رستوران های پارک جمشیدیه
جمشیدیه چند رستوران دارد که بعضی‌هایشان محلی و سنتی هستند. در بالای پارک، یک رستوران متروکه هست که سال‌هاست تعطیل شده و می ‌گویند جن‌ها در آن زندگی می ‌کنند. احتمالا بازدید از این محل در روزهای سرد زمستان برای کسانی که عاشق داستان‌های ترسناک هستند لذت‌بخش است. اینجا ملک خصوصی است و ورود به داخل ساختمان ممنوع است. رستوران کردستان، آهنگ‌های کردی می‌گذارد و غذاهای ایرانی سرو می‌ کند. اما اینجا رستوران معروف ‌تری دارد. کافه و رستوران جمشیدیه در مرکز پارک است و هر چه بخواهید در آن پیدا می ‌کنید. یک پل هوایی اینجا هست که از روی آن عبور می‌ کنید و وارد رستوران می ‌شوید. پل هوایی منظره زیبایی ایجاد کرده و واقعا رویایی است. رستوران آذربایجان هم همان نزدیکی در کنار در ورودی شماره 4 پارک قرار گرفته است.
بوستان فردوسی
پارک جمشیدیه به قدری بزرگ است که داخل خودش یک بوستان هم دارد که به بوستان فردوسی معروف شده است. این بوستان که حدودا 16 هکتار مساحت دارد، همیشه پر از گل‌های تازه فصل است. برای همین پیشنهاد می ‌کنیم برای دیدن گل‌ها و قدم زدن میانشان حتما از وسط این بوستان عبور کنید.