هوش مصنوعی طی ماه های گذشته، به ویژه پس از انتشار بات مکالمه ChatGPT، سرفصل بسیاری از سایت های خبری شده است. حتی بیشتر از آن، می بینیم که چگونه به سرعت در صنعت ورزش ادغام می شود.

پس بیایید کمی درباره هوش مصنوعی و اینکه چگونه صنعت ورزش را متحول می کند، سخن بگوییم.

هوش مصنوعی چیست؟

به صورت ساده هوش مصنوعی یا به انگلیسی Artificial Intelligence، علوم کامپیوتر و مجموعه داده های پیچیده را ترکیب می کند تا امکان حل مسئله را فراهم نماید.

اما چه ارتباطی بین هوش مصنوعی و ورزش وجود دارد و چه حوزه های کلیدی است که هوش مصنوعی، صنعت ورزش را متحول می کند؟

هوش مصنوعی و ورزش

1. پیشگیری از آسیب

فعالیت شغلی بسیاری از ورزشکاران به دلیل آسیب دیدگی زودتر از موعد به پایان می رسد. حتی اگر یک آسیب به طور کامل به حرفه یک ورزشکار پایان ندهد، باز هم می تواند پیامدهای طولانی مدتی برای سلامت روانی و جسمانی آنها داشته باشد.

با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، هوش مصنوعی می تواند به تیم های ورزشی کمک کند تا بهتر بفهمند که آیا یک ورزشکار، به عنوان مثال، بیش از حد تمرین می کند یا از جلسات گرم کردن صرف نظر کرده است و توصیه های بیشتری برای بازگشت ایمن به مسیر ارائه می کند.

2. عملکرد ورزشکار

لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فیلم بازی و بهبود عملکرد بازیکنان استفاده کرده است. همچنین میتوان از هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه های تمرینی مناسب برای ورزشکاران بر اساس نیازهای فردی استفاده کرد.

3. توسعه آموزش

با تشخیص الگوها میتوان از هوش مصنوعی برای کاهش میزان فیلمی که باید توسط مربیان بازبینی شود، استفاده نمود. چنین پیشرفت هایی باعث آن خواهد شد که ورزش ها در دسترس تر باشند و شانس تیم های کوچک تر و بازیکنان در شرایط کمتر مساعد برای موفقیت در حرفه شان، با دادن منابع، داده ها و ابزار لازم برای رقابت بیشتر در برابر تیم های بزرگ تر، بهبود یابد.

4. ارتباطات

از آنجایی که قبلاً در مورد بات مکالمه ChatGPT به حد کافی صحبت کرده ایم(لینک)، باید در مورد پیشرفت در زمینه ارتباطات در ورزش نیز صحبت نماییم.

ChatGPT ساخته شرکت openai، در کنار سایر خدمات چت مشابه، ممکن است در تعدادی از زمینه ها کمک کند، مانند: امکان درک بهتر ورزش از طریق پرسش و پاسخ؛ تجزیه و تحلیل داده های بازی و آموزش؛ کمک به توسعه و به اشتراک گذاری برنامه های آموزشی؛ بهبود ارتباطات بازاریابی ورزشی (به عنوان مثال، از طریق تجزیه و تحلیل رفتار طرفداران، اتوماسیون CMS و غیره).

5. پیشاهنگی و استخدام

اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (NBA) از هوش مصنوعی برای بهبود مستمر فرآیند جستجوی خود استفاده می کند، در حالی که لیگ برتر بیسبال آمریکا (MLB) از این فناوری برای کمک به تیم ها در تصمیم گیری پرسنل بازیکنان اطراف استفاده می کند. با تجزیه و تحلیل مشخصات یک بازیکن (به عنوان مثال، مهارت ها، عملکرد گذشته و ویژگی های فیزیکی) سیستم های هوش مصنوعی قادر به انتخاب مناسب ترین نامزدها خواهند بود و باز هم بازه های زمانی جستجو و استخدام را کاهش می دهند.

به این ترتیب، میتوان به طور عینی تر ارزیابی کرد که آیا یک عضو جدید تیم با الزامات آموزشی و عملکردی یا حتی فرهنگ و پویایی تیم هماهنگی دارد یا خیر.