از دسامبر سال 2022 میلادی تا به امروز، 298 بیماری نوروویروس در کشور آمریکا و در سراسر 8 ایالت آن گزارش شده است. شیوع بیماری نوروویروس که با صدف های خام تگزاس مرتبط است، در حال حاضر توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، وزارت خدمات بهداشتی ایالتی تگزاس و سایر بهداشت عمومی در حال بررسی است.

با افزایش فعلی این بیماری، ممکن است از خودتان بپرسید که نوروویروس چیست، علائم و نحوه انتقال این بیماری چگونه است و چگونه می توانیم از خود و دیگران در برابر ابتلا به آن محافظت کنید.

نورویروس چیست و چه علائمی دارد؟

نوروویروس یا ویروس نورواک که با نام ویروس استفراغ زمستان نیز شناخته میشود، یک ویروس مسری است که باعث گاستروانتریت حاد یا التهاب روده می شود. این یکی از شایع ترین علل بیماری های ناشی از غذا و همچنین استفراغ و اسهال است.

علائم این بیماری 12 الی 48 ساعت پس از مواجهه با آن ظاهر می شوند. شایع ترین علائم نوروویروس شامل استفراغ، اسهال، حالت تهوع و درد معده می باشد. از دیگر علائم آن میتوان به تب، سردرد و بدن درد اشاره کرد.

کم آبی بدن به دلیل اسهال و استفراغ مکرر می تواند برای کودکان و بزرگسالان و همچنین افراد مبتلا به سایر بیماری ها نیز امکان پذیر باشد. در صورت کاهش ادرار، خشکی دهان یا گلو و سرگیجه در هنگام ایستادن ممکن است دچار کم آبی شده باشید.

نوروویروس

مایکل باس، متخصص فرعی در گوارش و کبد، درباره این بیماری می گوید:

هر کسی میتواند به نوروویروس مبتلا شود، اما کسانی که سیستم ایمنی بدنشان را به خطر انداخته اند در معرض خطر بیشتری می باشند.

در بیشتر موارد، افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، در عرض یک تا سه روز احساس بهتری خواهند داشت.

نورویروس چگونه پخش می شود؟

مطابق با اعلام CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری)، نوروویروس معمولاً به راحتی و به سرعت گسترش می یابد و شیوع آن را رایج می کند. این ویروس از یک فرد آلوده به فرد دیگر و از طریق مواد غذایی یا سطوح آلوده میتواند انتقال یابد.

به طور خاص، نوروویروس می تواند با خوردن یا نوشیدن غذاها و مایعات آلوده، قرار دادن انگشتان خود در دهان پس از تماس با اشیا یا سطوح آلوده و با تماس مستقیم با فرد مبتلا منتشر شود.

دکتر باس در ادامه سخنان خود درباره بیماری نورو ویروس می گوید:

شیوع این بیماری در کشتی های کروز، مهدکودک ها و مراکز بهداشتی رایج است. ویروس از طریق تماس با مدفوع یا استفراغ یک فرد آلوده پخش می شود.

او در ادامه عنوان می کند، در حالی که شیوع این بیماری در هر زمانی از سال ممکن است رخ دهد، اما معمولا بین نوامبر و آوریل متمرکز می شود.

چه مدت به نورویروس سرایت می کنید؟

زمانی که علائم این بیماری را دارید و در طول چند روز پس از بهبودی بیشتر مسری هستید، با این حال CDC خاطرنشان می کند که برخی از مطالعات نشان می دهد که نوروویروس می تواند تا 2 هفته پس از شروع احساس بهتر گسترش یابد.

تفاوت نورویروس با بیماری هایی مانند آنفولانزا یا کرونا چیست؟

دکتر باس درباره تفاوت های این بیماری با بیماری هایی مانند کووید 19 و آنفولانزا می گوید:

در حالی که علائم آنفولانزا و کرونا معمولا تنفسی هستند، نوروویروس بر دستگاه گوارش شما تأثیر می گذارد. در حالی که هر دو بیماری آنفولانزا و نوروویروس می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، نورویروس ارتباطی با آنفولانزا ندارد.

وقتی صحبت از بیماری های کرونا و نوروویروس می شود، دمای بالا و مشکلات گوارشی می تواند از علائم هر دو باشد، با این حال، نوروویروس از طریق ذرات مدفوع و کرونا از طریق قطرات تنفسی پخش می شود. کرونا نیز معمولاً حدود دو هفته طول می کشد، که دوره بیماری به طور قابل توجهی طولانی تر است.

نوروویروس

چگونه می توانید از خود و دیگران محافظت کنید؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از خود و عزیزان خود در برابر ابتلا به نوروویروس محافظت نمایید.

دکتر باس درباره جلوگیری از ابتلا به این بیماری می گوید:

بهترین روش ها برای جلوگیری از ابتلا به نوروویروس، شستن مکرر دست ها و اجتناب از تماس با افرادی است که ممکن است آلوده باشند. علاوه بر شستن مرتب و مکرر دست ها، اطمینان یابید که محصولات را قبل از مصرف آبکشی کرده و صدف ها را کاملاً بپزید.

احیانا اگر مبتلا به نوروویروس شدید، باید از تهیه غذا برای دیگران خودداری کنید و تا دو روز پس از کاهش علائم در خانه بمانید.