به نظر ستاره شناسان و محققان این حوزه از علم، حفره بزرگ که به تازگی کشف و رویت شده در نتیجه یک انفجار ابرنواختری در کهکشان ما به وجود آمده است. دانشمندان علم نجوم با استفاده از فناوری هایی اخیراً این گودال بزرگ را در کهکشان راه شیری کشف نموده اند و به نظر می‌رسد که عمر آن به میلیون ها سال درازا دارد.

به نقل از رسانه های حوزه علم نجوم، حفره ای که جدیدا کشف شده بیش از 500 میلیون سال نوری پهنا دارد و جایگاه آن نیز میان دو صورت فلکی برساووش به نظر میرسد. این گودال بزرگ در اثر انفجار ابرنواختری تقریبا 10 میلیون سال قبل به وجود آمده و محققان تلاش میکنند تا با بررسی این حفره بتوانند به یافته های تازه ای در مورد تشکیل محل تولد ستارگان از ابر نو اخترها دست پیدا نمایند.

حفره بزرگ کهکشان راه شیری

 

یکی از نویسندگان و محققان این پروژه به نام shmuel bialy و دارنده مدرک پسا دکترا در موسسه نظریه و محاسبات اخترفیزیک دانشگاه هاروارد میگوید: در وسط این حفره ای که جدیدا کشف شده بیش از صدها ستاره در حال تشکیل شدن است. ما اینک با دو نظریه متفاوت روبرو هستیم این که احتمالاً یک ابرنواختر در مرکز این حفره بزرگ در حال رخ دادن است. به گونه ای که گازهایی را به بیرون از خود پرتاب میکند و در نظریه ای دیگر با چندین ابرنواختر طی میلیونها سال این حفره بزرگ تشکیل شده که ما آن را برساووش تور نامیده ایم. اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی گایا از آژانس فضایی اروپا یک نقشه سه بعدی ابر مولکولی از این حفره بزرگ را ترسیم نموده، به گونه ای که تا قبل از این در نقشه های دو بعدی کاملاً نامشخص بودند. دانشمندان در تلاش هستند که از نحوه آزاد شدن گاز و غبار کیهانی در هنگام انفجار ابرنواختر به درک بهتری برسند.

 

ابرنواختر چیست و ابرنواختر چگونه بوجود می آید؟

به نقل از منابع علمی و برگرفته از دانشنامه ویکی‌پدیا، پرجرم‌ترین ستاره های جهان هستی، زندگی خود را با انفجاری بسیار بزرگ به نام اَبَرنُواَختَر یا به انگلیسی (سوپرنوا) به پایان می برند. ابرنواختر ها زمانی رخ میدهند که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن کند. در آن هنگام به طوری ناگهانی انفجاری بزرگ رخ داده و مقدار بسیار بالایی نور تولید میشود.

طی رخداد انفجار، ستاره ماده خود را به سوی فضا پرتاب می نماید و ممکن است درخشندگی آن ستاره، به مدت زمانی چند روزه، از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد. در حال حاضر هم میتوان با علم نجوم و استفاده از فناوری های نوین، بقایای درخشان ستاره های منفجر شده را که هزاران سال پیش از هم پاشیده اند مشاهده نمود.

رخداد اَبَرنُواَختَر بسیار نادر است. گاهی یک ابرنواختر به اندازه ای نورانی و درخشان است که حتی یکی از همین ابرنواختر در گذشته، و در کشور چین و در روز روشن با چشمان غیر مسلح مشاهده شده است.