موتور دمپر

از مهم‌ترین اجزای استخراج دودها و تهویه هوا موتور دمپر است. از این موتور در جهت تاسیسات زیر زمینی مانند تونل راه آهن و شبکه متروه‌ها، تونل‌های جاده‌ای معدن‌های زیر زمینی و صنایع دریایی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. البته دمپرهای سنگین صنعتی را در پتروشیمی، نیروگاه‌ها و همچنین صنایع نفت و گاز بیشتر مورد استفاده قرار میدهند.

بخش وسیعی از صنعت پتروشیمی و نفت کشور در بخش جنوبی ایران انجام میشود. با وجود شرایط جوی هوای موجود در دودکش ها با سرعت بالا صورت میگیرد. این موتور دمپرها در آن منطقه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

موتور دمپر چیست؟

اگر بخواهیم با یک مثال توضیحی در مورد دمپر هوا بدهیم باید بگویم همانند شیر عمل میکند. زیرا همواره در حال باز و بسته کردن و همینطور کنترل میزان ورودی و خروجی هوا است. دمپر تمامی انرژی که وارد خود می‌کند را به شکل دیگری از انرژی برمیگرداند. اگر بخواهیم این موضوع را بهتر درک کنید باید بگویم انرژی مکانیکی را به انرژی گرمایی تبدیل میکند.

از موتور دمپر در جهت کنترل جریانات هوا و یا قطع و وصل جریان در مسیر استفاده میشود. با نصب کردن موتور در جایگاه دسته، میتوانید دمپر را از حالت دستی به شکل اتوماتیک دربیاورید.

عملکرد موتور دمپر

برخی از افراد تا زمانی که عملکرد این قطعه با مشکل روبرو نشود درک درستی از فعالیت دمپر موتوری ندارند. در مجموع دمپرها جریان هوا را در میان تجهیزات حمل و نقل مورد تنظیم قرار می دهد و با گذشت زمان بر روی سلامت افراد و ماشین آلات‌ها تاثیر های زیادی میگذارد.

هر سیستم دمپر دارای یک بدنه است که جریان هوا را در میان دهانه ورودی، دهانه دوم و دهانه خروجی کنترل میکند. البته درب قابل چرخشی داخل بدنه اصلی کارگذاری شده است تا جریانتات را از بدنه اصلی کنترل کند. دمپر متشکل از تیغه‌ها تنظیم جریان هوا است و بیشتر مواقع دارای دستگاه الکترومکانیکی است که کار آن باز و بسته کردن دمپر است. زیرا از خارج شدن گرما به وسیله دودکش در زمان استراخت مشعل‌ها جلوگیری کند. این دستگاه های کنترل همان موتور دمپر نام دارد. چنین دمپری که در حال فعالیت باشد دمای داخل محیط را به خوبی کنترل میکند.

دمپرها به دو صورت دستی و اتوماتیک هستند. دمپر دستی که به نام دمپر مکانیکی از آن نام برده میشود با کمک اهرمی خارجی در حال فعالیت است ولی دمپر اتوماتیک با کمک موتور دمپر فعالیت میکند.

توجه داشته باشید عملکرد دمپرهای موتوری بسیار با اهمیت است زیرامیتواند در زمانی طولانی بر سلامت افراد تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که کیفیت هوا در منزل و یا محل کار پایین باشد فرد دچار سرگیجه و خستگی و دیگر علائم میشود. این موارد باعث بیماری های بلند مدت و یا کوتاه مدت میشود.

استفاده های موتور دمپرها

موتور دمپرها به صورت با فنر و بدون فنر تولید میشوند. نکته مهمی که در زمینه هر دوی آنها باید توجه داشت به غیر از وجود فنر است. این است که تجهیزات عملکرد به شکل قطع و وصلی است و هم به شکل تدریجی است. رایج‌ترین مورد استفاده از این دمپر در یخچال‌ها است که با کمک آن دمای داخلی یخچال را به خوبی کنترل و تنظیم میکند.

 

دمپر بادی (شاطری)

دمپر های بادی(شاطری) هوباد صنعت برای خارج شدن هوا از طریق دستگاه های هواکش بوده که معمولا انتهای کار (روی دیوار) و یا میتوان بین کار هم استفاده کرد. و این نوع دمپر را میتوان به صورت گرد و چهارگوش و یا تبدیل چهارگوش به گرد از ورق های گالوانیزه،استیل،الومینیوم و سیاه در ضخامت های 0.5 تا 5 میل در پهنا های مختلف هم به صورت بین کانالی و پایان کار اجرا کرد.

کلاف این نوع دمپر معمولا گالبانیزه و پره از جنس الومینیوم می باشد. در این نوع دمپر پره ها باید سبک باشند زیرا با وزش باد باز میشوند به همین دلیل در ساخت آنها از الومینیوم استفاده میشود. روی پره های دمپر بادی از رابط (خروسکی) استفاده میشود که زمان عمل کردن دستگاه پره ها همزمان باهم باز و بسته شوند.

در ابعاد های بزرگ برای جلوگیری از ایجاد لرزش و یا تولید صدا از وسط کار پره ها را به دو قسمت و در ابعاد های بزرگ تر به چند قسمت تقسیم میکند. دمپر های بادی استاندارد هوباد صنعت تشکیل شده است از کلاف گالوانیزه، پره های آلومینیومی، رابط (خروسکی) و میلگرد.

ابعاد، پهنای کار، ضخامت و جنس ورق ساختاری دمپر بادی (شاطری) به سفارش مشتری بوده و میتوان تغییر داد.

اغلب دمپر شاطری پشت فن هواکش‌ها و بر روی نماها متصل میشود. زمانی که فن شروع به کار کردن میکند پره‌ها باز میشود و هوایی که در داخل است را به بیرون هدایت میکند. همچنین زمانی که عملکرد فن تمام و قطع میشود به صورت خودکار پره‌ها بسته میشوند. هنگامی که این پره‌ها بسته شود هوای مطبوعی که داخل هست اتلاف نمیشود.

دمپر بادی از ورود و خروج پرنده‌ها و حیوانات مختلف جلوگیری میکند. بیشتر مواقع برای بهبود کارکرد و سبک بودن پره‌ها از تیغه‌های آلومینیومی استفاده میشود. همام گونه که از نامش پیداست دمپر بادی شاطری پشت به فن قرار داده میشود و بسته به فشار نیروی هوا فعال و با خاموش شدن فن از خروج هوا جلوگیری میکند.

شکل و ظاهر این دمپرها به صورت یک قاب است که فریم یک طرفه دارد این قاب در بین دیوار و پشت فن با کمک فریم بیرونی به دیوار تثبیت میشود. عملکرد دمپر به گونه‌ای است با فشار هوای خروجی پشت فن ها و با تیغه‌های سبک که طبق یک محور ثابت به تیغه‌ها متصل میشوند و مطابق یک زمان هماهنگ شروع به کار میکند.

جنس این دمپر از ورق گالوا نیزه که دارای ضخامت یک میلیمتری است و جنس تیغه‌ها از ورق آلومینیومی است. عملکردی که دمپر بادی دارد مناسب برای تمامی فصول است زیرا در فصل سرد و گرم باعث اتلاف هوای مطبوع نمیشود. این قاب بیرونی دارای ضخامت یک میلیمتری است.

دمپر شاطری از انواع پر طرفدار دمپرها در صنعت تهویه است. زیرا دارای تیغه‌های سبک با وزن کم هستند این تیغه‌ها در حالت‌های عادی بسته‌اند ولی با وجود جریان هوا در مسیر این دمپر تیغه‌ها باز میشوند و هوا عبور میکند.

اهمیت وجود دمپر بادی

در هر محیطی تهویه هوا بسیار مهم و ضروری است. زیرا رابطه مستقیمی با بهداشت و سلامت و ایمنی افراد دارد. بدون داشتن تهویه مناسب هیچ یک از محیط‌ها برای حضور داشتن مناسب به حساب نمی‌آید. چرا که برای تنفس میتواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. برای اجرای استانداردهای محیطی و سلامت نیاز به تجهیزات مخصوص است البته دمپر شاطری از ابزارهای مناسب این کار به حساب می‌آید.

کلاهک پره‌ای ژاپنی

کلاهک پره‌ای ژاپنی دارای ظاهری خاص هست و به شکل ساختمان‌های سنتی در ژاپن است. این کلاهک‌ها باعث افزایش زیبایی در محیط خارجی بنا ساختمان میشوند. این محصول دارای تنوع بالایی در اندازه و ابعاد دارد و برای تمام ونت‌ها که در سیستم تهویه و همچنین خروجی هوا بسیار مناسب است. معماران زیادی علاقه بسیاری به کلاهک‌های ژاپنی دارند اما همه ما میدانیم وجود یک کلاهک دودکش انتهای کانال دودکشی برای سیستم تهویه بسیار مهم و ضروری است.

این کلاهک امکان رنگ آمیزی را دارد و به سادگی میتوانید یک هارمونی رنگی بین دودکش و سقف ساختمان ایجاد کنید. تولید این کلاهک در ابعاد و متریال‌های مختلف باعث شده تا برای تمامی شرایط‌های جویی مناسب به حساب بیاد. مانند برف، باران، بوران و باد.

معرفی کلاهک پره‌ای ژاپنی دودکش

نام دیگر کلاهک کلبه‌ای دودکش، کلاهک ژاپنی است. این کلاهک در میان معماران ساختمان بسیار شناخته شده است و از رایج‌ترین کلاهک‌های دودکش به حساب می‌آید. قابلیت حفاظت از چند خروجی ونت را هم دارد. البته مانند دیگر دودکش‌ها باعث جلوگیری از گرد و خاک و بارش برف و تگرگ به مسیر ورودی و اصلی دودکش میشود.

این کلاهک همانند کلبه‌های ژاپن است و از ورود هر گونه حیوان و لانه ساختن پرندگان جلوگیری میکند. کلاهک پره‌ای ژاپنی را میتوان با آلیاژه‌های گوناگون مانند گالوانیزه و ورق روغنی سیاه ساخت و برای مکان‌های ساختمانی، مسکونی، اداری و تجاری مناسب است. از آنجایی که ضخامت این آلیاژ افزایش یافته است برای انتهای تهویه هوا در دودکش موتورخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

معمولا این کلاهک‌ها را در رنگ مشکی تولید میکنند ولی قابلیت اجرا در رنگ های متفاوت بسته به نظر مشتری را هم دارد.

انواع کلاهک ژاپنی کلبه‌ای

این کلاهک بسته به نوع فلز به کار رفته در آن شامل انواع گوناگون هستند. که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

  • کلاهک کلبه‌ای ورق روغنی مشکی
  • کلاهک کلبه‌ای گالوانیزه
  • کلاهک پره‌ای آلومینیوم
  • کلاهک چینی
  • کلاهک کلبه‌ای استیل

بررسی شکل ظاهری کلاهک کلبه‌ای

  • کلاهک پره‌ای هشتی یا دو شیب: این کلاهک به هر دو سمت دارای شیب است مانند عدد 8 فارسی و یا منزل‌های ژاپنی است.
  • کلاهک ژاپنی تک شیب: این نوع را بسته به نیاز و شرایط مشتری انتخاب میکنند و شیب موجود به یک طرف است.
  • کلاهک ژاپنی هلالی: این مدل دارای قوس است و برای بالاتر رفتن زیبایی و یا کارایی‌های خاص مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع کلاهک‌های پره‌ای

  • کلاهک کلبه‌ای یک طرفه
  • کلاهک پره‌ای دو طرفه
  • کلاهک ژاپنی سه طرفه
  • کلاهک کلبه‌ای چهار طرفه
  • کلاهک پره‌ای گرد
  • کلاهک دودکش اچ
  • کلاهک چند وجهی
  • کلاهک ژاپنی L شکل
  • کلاهک قناس و یا فارسی بر
  • کلاهک سرتخت

کلاهک ژاپنی یک الی چند طرفه

یکی از چهار حالت این کلاهک حداقل یک و حداکثر چهار طرف دارد. به دستگاه‌های خنک کننده هوا و یا هوا ساز مانند کولر وابستگی دارد. البته اگر لوله دودکش در کنار دییوار ساختمان قرار داشته باشد باعث بسته شدن مسیر خروج هوا میشود.

کلاهک پره‌ای ژاپنی مطابق با محل نصب

ضخامت این کلاهک پره‌ای طبق محل نصب، حرارت و دما و همچنین نوع گازهایی که از خروجی ساختمان بیرون می‌آید مشخص میشود. اگر مشتری نیازی به رنگ خاص داشته باشد همان رنگ برای او تولید میشود. این کلاهک بر اساس محل نصب شامل موارد زیر است.

  • کلاهک کلبه‌ای پکیج
  • کلاهک پره‌ای صنعتی
  • کلاهک کلبه‌ای موتورخانه
  • کلاهک پشت بام
  • کلاهک کلبه‌ای استاندارد

مزایای کلاهک پره‌ای ژاپنی

ویژگی ها و خصوصیات این کلاهک استفاده از آن را فراگیر و گسترده کرده است. دلایل اصلی استفاده از این کلاهک شامل موارد زیر است:

  • خروج گازهای سمی و هوای آلوده
  • افزایش بهینه سیستم حرارتی
  • تنوع در مدل، سایز و رنگ
  • استفاده از آلیاژ خاص طبق فعالیت‌های ساختمانی
  • برای تمامی شرایط های جوی مناسب است
  • مانع ورود باد و بوران به محیط داخل
  • مانع ورود حیوانات و لانه سازی پرنده‌ها
  • استفاده از رنگ‌های پودری در جهت زنگ نزدن این کلاهک
  • افزایش زیبایی ساختمان به دلیل شکل خاص این محصول
  • به سادگی بر انواع ونت و خروجی‌های لوله هوا نصب میشود
  • نصب ساده
  • قیمت مناسب
  • سازگار با محیط زیست
  • دارای تاییدیه از نظام مهندسی

کلاهک پره‌ای را چگونه نصب کنیم؟

لوله خروجی دودکش به مقدار کافی باید از سطح سقف بالا آمده باشد. بسته به نوع مدل و سایز انتخابی شما آن را ما بین 5 تا 10 سانتی روی دودکش قرار میدهید. در این صورت باید از بست‌های خرچنگی برای جلوگیری از فرورفتگی بیشتر این کلاهک استفاده کنید. البته میتوانید با چند سوراخ در بدنه دودکش و کلاهک به خوبی آنها را به یکدیگر متصل نمایید.

توجه داشته باشید تعداد پیچ‌ها در هر مدل متغیر است و این کلاهک را میتوانید بر بام‌های دارای شیب، مسطح و یا با ناهمواری بالا استفاده نمایید.