به نقل از رسانه های حوزه فناوری، در پی خرید توییتر توسط ایلان ماسک، برخی از کاربران این شبکه اجتماعی بزرگ به دنبال پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی جایگزین و جدیدی هستند. به نظر می رسد شبکه اجتماعی غیرمتمرکز ماستودون، بزرگترین سود را از این مهاجرت می برد. اما دلیل مهاجرت کاربران به ماستودون چیست؟

طبق گفته های مدیر ماستودون، این شبکه اجتماعی اکنون بیش از 655000 کاربر فعال دارد که بیش از 230000 نفر در هفته گذشته در آن ثبت نام کرده اند.

در ظاهر این شبکه اجتماعی شباهت زیادی به توییتر دارد. کاربران پست هایی که ارسال میکنند با نام “toots” شناخته می شود، که می توان به آنها پاسخ داد، لایک نمود و قابلیت باز ارسال نیز در آن موجود است. کاربران همانند توییتر در ماستودون می توانند یکدیگر را دنبال نمایند.

اما با این حال، ماستودون به صورت کامل ویژه و خاصی در حال کار است. این همان دلیلی است که کاربران را مجاب به استفاده از این شبکه اجتماعی می کند. غیرمتمرکز

مهاجرت به ماستودون

 

چگونه در ماستودون ثبت نام کنیم؟

نخستین کاری که برای ثبت نام در ماستودون باید انجام دهید، انتخاب سرور است. از کشور ها و موضوعات مختلف تعداد زیادی سرور در Mastodon وجود دارد.

این مهم نیست که کاربر به کدام سرور متصل می شود، چون در هر صورتی خواهید توانست با کاربران در ارتباط باشید. در ادامه ماستودون بطور اتوماتیک یک انجمن به شما معرفی می کند که به احتمال زیاد ممکن است به پست های آن علاقه مند شوید. ممکن است برخی سرور ها بدلیل فعالیت زیاد کاربران آن سرور کند کار کنند. اما می توانید به سرور های دیگری متصل شوید.

آقای رایان وایلدینگ، که مدیریت سرور mastodon.uk را از طریق شرکت خود بر عهده دارد، می گوید:

در 24 ساعت گذشته بیش از 6 هزار نفر از طریق سرور شرکت ما ثبت نام کرده اند. ممکن است به دلیل حفظ کیفیت ارتباط کاربران آن را متوقف نمایم.

نام کاربری و شروع فعالیت در ماستودون

کاربری که سروری را انتخاب می کند نام کاربری او در ارتباط با سرور انتخابی خواهد بود. برای مثال، اگر در این شبکه اجتماعی عبارت abc را انتخاب و به سرور انگلیس متصل شوید نام کاربری شما به این شکل خواهد شد: abc@mastodon.uk@. دیگر کاربران نیز می توانند با استفاده از این نام شما را در ماستودون پیدا کرده و دنبال کنند.

اگر بخواهید شخصی را در همان سرور پیدا کنید، کافیست نام او را در سرور جست و جو کنید. اما اگر آن شخص در سرور دیگری فعالیت دارد، به آدرس کامل او نیاز خواهید داشت. همچنین ماستودون برخلاف توییتر افرادی را نشان نمی دهد که ممکن است به آنها علاقه مند باشید.

چرا برای کار با ماستودون نیاز به سرور داریم؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. اما اگر بخواهیم ساده آن را بازگو کنیم باید کمی در مورد فناوری مورد استفاده در این شبکه اجتماعی صحبت کنیم. ماستودون یک پلتفرم با سرور شرکتی مانند فیسبوک یا توییتر نیست. از طرفی ارتباط با به یک شخص یا شرکت ندارد و همه کاربران در آن سهیم هستند. سرور های ماستودون نیز به یکدیگر متصل شده و یک شبکه جمعی را تشکیل می دهند، اما خود سرور متعلق به افراد و سازمان های مختلف هستند.

به این نوع از شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی غیرمتمرکز می گویند و طرفداران پلتفرم های غیرمتمرکز دقیقاً به این دلیل آنها را دوست دارند که نمی توان آن را به میل یک نهاد واحد اجرا کرد، خرید یا فروخت.

اطلاعات کاربران در ماستودون بصورت کاملا ایمن و رمزنگاری شده در سرور ها ذخیره می شود. ولی با این حال، نقطه ضعف این سیستم آن است که شخص یا سازمانی که سرور شما را اداره می کند، اگر تصمیم به رها کردن سرور را بگیرند، حساب خود را از دست خواهید داد. ماستودون از صاحبان سرور ها در خواست دارد که در صورت تصمیم به بستن آن، سه ماه به کاربران خود اطلاع دهند.

آیا ماستودون تبلیغات می کنید؟

خیر. به هیچ عنوان. اگرچه کاربران می توانند در پست های ارسالی حود تبلیغات انجام دهند، که البته این مورد ارتباطی با ماستودون ندارد.

شبکه اجتماعی ماستودون از نظر نحوه مشاهده پست‌ها مانند توییتر تجربه مدیریتی را ارائه نمی دهد و شما به طور کلی آنچه را که دنبال‌ کنندگانتان می‌ گویند، بصورت همانطور که می‌ گویند، می‌ بینید.

آیا استفاده از ماستودون رایگان است؟

در کل می توان گفت بله. البته بستگی به سروری هم دارد که روی آن فعالیت می کنید. ممکن است برخی از آنها درخواست کمک مالی کنند، زیرا درآمدی از ماستودون کسب نمی کنند.