گردشگران روسی به طور فزاینده ای به دنبال مقاصد جدید گردشگری هستند. در سال 2022 میلادی، گردشگران روسی بیش از 22 میلیون بار به خارج از کشور روسیه سفر کرده اند، که در مقایسه با 19 میلیون بار در سال 2021 میلادی، ترکیه محبوب ترین مقصد آنها بود. علاوه بر آن، تعداد بی سابقه ای از گردشگران روسی در حال حاضر از قاره اروپا به نفع مکان های غیر غربی دوری می کنند. کشورهایی مانند تایلند، امارات متحده عربی، ترکیه، مالدیو و مصر از جمله کشورهایی هستند که بیشترین افزایش قابل توجه گردشگران روسی را داشته اند.

طبق آمار شرکت Statista، گردشگران روسی در سال 2021 میلادی حدود 11.4 میلیارد دلار در خارج از کشور خرج کرده اند، که این کشور را در رتبه چهاردهم جهانی قرار می دهد. کشورهای سراسر جهان نیز مشتاق به تصرف بازار گردشگری روسیه هستند. کشورهایی مانند هند، میانمار، عمان، سریلانکا، مراکش و تایلند قصد دارند مسیرهای پرواز مستقیم با روسیه را برای تسهیل سفر باز کنند. کشور کوبا با امضای قرارداد توسعه گردشگری تعداد بازدیدکنندگان روسی از کوبا را به 500000 نفر در سال افزایش داده است. کشور ما ایران و روسیه هفته گذشته قراردادی را برای افزایش همکاری های گردشگری دوجانبه امضا کردند.

گردشگران روسی

ترکیه مقصد محبوب گردشگران روسی

کشور ترکیه نیز یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی روسیه در جهان است که بخش گردشگری آن به شدت به گردشگران روسی وابسته است. در سال 2022 میلادی و با حدود 4.6 میلیون مسافر بیش از هر کشور خارجی دیگری، روس ها از ترکیه بازدید کرده اند. شهر استانبول به یک توقفگاه محبوب برای گردشگران و بازرگانانی که به اروپا می روند تبدیل شده است. با همه اینها فعلا شهر پاریس نسبتاً تحت تأثیر قرار نگرفته است.

گردشگران روسی

کاهش شدید سفر به روسیه

کشور روسیه ممکن است متحمل ضررهای قابل توجهی شود، به طوری که در سال 2022 میلادی میزان گردشگران خارجی 96.1 درصد کمتر از سال 2019 میلادی به روسیه سفر کرده اند.

پرچم روسیه

دولت این کشور در حال افزایش تلاش ها برای جذب گردشگران خارجی و در عین حال ترویج گردشگری داخلی است. از کارهای صورت گرفته میتوان به هماهنگی سیستم پرداخت روسی Mir با همتای هندی خود، RuPay اشاره کرد. همچنین چشم پوشی از الزام ویزای روسیه برای برخی از گردشگران از کشورهای عرب و آمریکای لاتین یکی دیگر از اقدامات دولت روسیه برای افزایش گردشگران خارجی است.