در یک گزارش جدید که بتازگی از طرف شرکت مشاوره جهانی مکینزی(McKinsey) منتشر شده است، گفته می شود که متاورس تا سال 2030 می تواند به ارزش 5 تریلیون دلار برسد.

این گزارش از 77 صفحه تشکیل شده است و با عنوان «ایجاد ارزش در متاورس» که دیروز منتشر شد، روندهای پذیرش فعلی این حوزه را بررسی و تحلیل کرده است. بنظر این شرکت مشاوره ای، رفتار مصرف کننده در متاورس به احتمال زیاد به پنج فعالیت اصلی تقسیم خواهد شد: بازی، معاشرت، تناسب اندام، تجارت و یادگیری از راه دور. شرکت مشاوره ای مکینزی دریافت که حدوداً 60 درصد از همه مصرف کنندگان مورد بررسی حداقل یک فعالیت در دنیای مجازی را در مقایسه با جایگزین فیزیکی آن ترجیح می دهند و 79 درصد از مصرف کنندگانی که در حال حاضر در متاورس فعال هستند قبلاً خریدی را انجام داده اند.

در متاورس چقدر هزینه شده است؟

این گزارش بیانگر آن است که در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از 120 میلیارد دلار در فناوری ها و زیرساخت‌ های مرتبط با متاورس سرمایه‌ گذاری شده است. یعنی بیش از دو برابر سرمایه گذاری سال 2021 میلادی که روی متاورس انجام گرفته است. لازم به ذکر است که در سال 2021 هزینه ای بالغ بر 57 میلیارد دلار روی پروژه های متاورس 57 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

خانم لارینا یی که از نویسندگان اصلی این گزارش و از شرکای ارشد مکینزی است، می گوید:

متاورس از این حیث هیجان انگیز است که مانند اینترنت، پلتفرم بعدی است که می‌ توانیم روی آن کار کنیم، زندگی کنیم، وصل شویم و همکاری کنیم.

 

نکته مهم آن که 25 درصد مدیرانی که در نظر سنجی این گزارش شرکت کرده اند، انتظار دارند متاورس 15 درصد از کل رشد حاشیه سازمان آنها را در پنج سال به همراه داشته باشد و نزدیک به یک سوم آنها معتقدند که متاورس می تواند تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد صنعت آنها ایجاد کند.

 

آقای اریک هازان که او هم در تهیه این گزارش نقش دارد می گوید:

در حالی که برندها باید در مورد فرصت هایی که در متاورس در انتظارشان است هیجان زده باشند، آنها همچنین باید آماده رویارویی جدی با چالش ها و انجام برنامه ریزی دقیق باشند.

 

به هر حال باید منتظر ماند و دید که آینده پروژه های متاورس چه خواهد شد و آیا انسان میتواند در این زمینه به پیشرفت بزرگی دست یابد یا خیر. پیشنهاد می کنیم اگر در مورد متاورس اطلاعاتی ندارید به مقاله: متاورس چیست مراجعه کنید.