بنابر گزارشی که از سوی خبرگزاری بلومبرگ منتشر شده است، شرکت مایکروسافت صدها میلیون دلار برای ساخت یک ابر رایانه عظیم برای کمک به قدرت بخشیدن به بات مکالمه ChatGPT هزینه کرده است. در مطلبی که در امروز منتشر شد، این شرکت توضیح می دهد که چگونه زیرساخت هوش مصنوعی قدرتمند Azure را ایجاد کرده است که، توسط شرکت OpenAI مورد استفاده قرار می گیرد و چگونه سیستم های آن حتی قویتر می شوند.

شرکت Microsoft می گوید برای ساخت ابررایانه ای که پروژه های شرکت OpenAI را تامین میکند، هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) را در پلتفرم رایانش ابری Azure خود به هم متصل کرده است. این به شرکت OpenAI اجازه خواهد داد تا مدل های قدرتمندتر را آموزش دهد و “قابلیت های هوش مصنوعی” ابزارهایی مانند ChatGPT و Bing را بیشتر کند.

اسکات گاتری، معاون هوش مصنوعی و ابری شرکت مایکروسافت، می گوید:

شرکت مایکروسافت صدها میلیون دلار برای این پروژه هزینه کرده است و ممکن است برای شرکت ما که اخیراً سرمایه گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری خود را در OpenAI تمدید کرده است، مبلغی ناچیز بنظر برسد. اما نشان دهنده آن است که شرکت مایل است روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند.

ChatGPT

ساخت ابررایانه صدها میلیون دلاری برای ChatGPT

شرکت مایکروسافت در حال حاضر تلاش می کند تا قابلیت های هوش مصنوعی Azure را با راه اندازی ماشین های مجازی جدید خود که از پردازنده های گرافیکی هسته ای H100 و A100 Tensor ساخته شده توسط شرکت انویدیا و همچنین شبکه سازی Quantum-2 InfiniBand استفاده می کنند، قویتر کند. این پروژه ای است که هر دو شرکت در سال 2022 میلادی از آن استفاده کردند. به گفته شرکت فناوری مایکروسافت، این سرمایه گذاری باید به شرکت OpenAI و سایر شرکت هایی که به Azure متکی هستند اجازه دهد تا مدل های هوش مصنوعی بزرگتر و پیچیده تر را آموزش دهند.

اریک بوید، معاون شرکت Azure AI مایکروسافت می گوید:

ما دیدیم که باید ابررایانه ای با هدف ویژه بسازیم که بر روی فعال کردن بارهای آموزشی بزرگ تمرکز کنند و شرکت OpenAI یکی از اولین نکات اثبات آن بود. ما از نزدیک با آنها کار کردیم تا یاد بگیریم که آنها در هنگام ساختن محیط های آموزشی خود به دنبال چه چیزهای کلیدی بودند و چه چیزهای کلیدی نیاز داشتند.