ما در این مقاله قصد داریم در مورد قیمت یورو و عواملی که بر نرخ این ارز تاثیر دارد صحبت کنیم‌.

همان طور که اطلاع دارید، یورو واحد پولی و ارز اتحادیه اروپاست‌ و اکثر کشورهای عضو این اتحادیه، ارز یورو را به عنوان پول رسمی و رایج خود در نظر گرفته اند‌. البته بجز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تعدادی کشور نیز این ارز را به عنوان واحد پولی خود به رسمیت شناخته اند.

به همین دلیل می توان گفت که یورو در کنار دلار از اهمیت بسیار بالایی در داد و ستد‌های بین المللی برخوردار است و با توجه به اهمیت جهانی این ارز، یورو نیز همانند ارز دلار‌، توسط کشورهای مختلف جهان مورد استفاده و ذخیره قرار می گیرد‌. در کشور ما ایران نیز این ارز کاربرد بسیار زیادی دارد و به نوعی میتوان گفت که دومین ارز پر تقاضا بعد از دلار آمریکا می باشد‌.
اهمیت قیمت یورو برای تاجران و کسانی که به نوعی در کار صادرات و واردات فعالیت دارند، بسیار بیشتر نمود پیدا می کند‌.
اگر کسب و کار شما به گونه ای است که نیاز به اطلاع دقیق از قیمت یورو دارید‌، می توانید با استفاده از سایت الان چند ( alanchand.com ) قیمت لحظه ای یورو و سایر ارزها را کسب نمایید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت یورو

رویدادهایی که قصد داریم در ادامه درباره آن صحبت کنیم، ممکن است تاثیر چشم گیری در نرخ ارز یورو داشته باشند. به همین جهت بهتر است افرادی که تجارت خود را بر مبنای ارز یورو پایه گذاری کرده اند‌، از شرایط زیر آگاه باشند‌.

گزارشات اقتصادی:
همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یورو واحد پولی اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپاست ( در حال حاضر 19 کشور از 27 کشور عضو )‌.
بنابراین گزارشات اقتصادی این کشورها بر افزایش و کاهش قیمت آن تاثیر گذار است.
البته کشورهایی در این اتحادیه وجود دارند که تاثیر گزارشات اقتصادی آنها بسیار مهم تر از سایر کشورها می باشد. مانند فرانسه‌، آلمان‌، ایتالیا‌ و اسپانیا که جزو این کشورهای تاثیر گذار بشمار می روند.

تورم:
یکی از عوامل مهم که در قیمت این ارز و به طور کلی تمامی ارزها تاثیر میگذارد‌، تورم می باشد‌.
تورم یک عامل کلیدی در تعیین قیمت ارز یورو می باشد‌.
در کشورهایی که تورم بالا دارند، ارزش واحد پولی آن کشور روندی کاهشی خواهد داشت‌.
در مواقعی که تورم از حدی بالاتر رود‌، برای مهار این تورم‌، ترخ بهره بانکی نیز افزایش می یابد.

انتظارات:
عامل مهم دیگری که میتواند قیمت یورو را تحت تاثیر قرار دهد‌، انتظارات مردم و کارشناسان از آینده اقتصادی می باشد‌.
شرایط سیاسی در کشورهای مختلف و باطبع آن نظرات کارشناسی که توسط متخصصین این حوزه صورت میگیرد و پیش بینی هایی که به دنبال این اظهار نظرات بوجود می آیند، از عوامل دیگری است که منجر می شود تا بر پایه تحلیل های شکل گرفته‌، خوشبینی یا بدبینی پدیدار شود‌.
در صورتی که شاخص مورد نظر بالاتر از پیش بینی ها اعلام شده باشد، اثر مثبتی را برای این ارز در پی خواهد داشت و بر عکس این مورد منجر به افزایش فشار بر ارز رایج شود‌.

سیاست‌های پولی:
همان طور که احتمالا اطلاع دارید، ارز یورو و به طور کلی همه ارزها تحت تاثیر سیاست های پولی بانک مرکزی قرار دارد.
در اینجا و به طور خاص در مورد ارز یورو‌، تصمیمات مربوط به نرخ های بهره که توسط بانک مرکزی اروپا گرفته می شوند‌، بر ارزش این ارز تاثیر گذار است.
به طور معمول این تغییرات نرخ بهره توسط کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی می شود و میتوان با دنبال کردن خبرهای مربوطه و کنفرانس های رئیس بانک مرکزی اروپا‌، تصمیمات مناسب را اتخاذ نمود‌.

رابطه یورو در برابر دلار آمریکا
عامل دیگری که می تواند منجر به نوسان قیمت ارز یورو شود‌، قیمت دلار آمریکاست.
رویدادهای مربوط به دلار آمریکا بطور مستقیم بر نرخ ارز یورو تاثیر گذار هستند.
شرایط سیاسی و اقتصادی کشور آمریکا منجر به کاهش یا افزایش ارزش یورو می شود‌.
اخبار و رویدادهایی کشور آمریکا که منفی تلقی می شوند‌، باعث افزایش ارزش یورو خواهند شد و بر عکس روند مثبت آمریکا منجر به کاهش ارزش یورو نسبت به دلار خواهد شد‌.

فضای سیاسی:
روابط بین کشورهای مختلف و تصمیمات سیاسی که در این بین گرفته می شوند، به عنوان عامل دیگری در تعیین قیمت یورو‌، مطرح هستند.
در واقع نرخ یورو تحت تاثیر شرایط کشورها‌، بورس، بانک ها و همچنین تحلیلگران این حوزه می باشد‌.
اگر شما نیز در حال معماله با ارز یورو می باشد بایستی تمامی رویدادها و روندها را به دقت تحت نظر بگیرید، سپس تجزیه و تحلیل کرده و از نظرات کارشناسان در این حوزه استفاده نمایید‌.
همواره بیاد داشته باشید که عوامل موقتی میتواند به طور هیجانی بر قیمت ارزها تاثیر بگذارد تا بازار ارز را بی ثبات کند‌. در چنین شرایطی همواره احتیاط را سرلوحه ی کار خود قرار دهید و متمرکز بمانید و به هیچ عنوان تحت تاثیر شرایط هیجانی و روانی قرار نگیرید‌.