از موانع اصلی در پذیرش بالای خودروهای برقی قیمت آنهاست. به طوری که خودروهای برقی قیمت بسیار بالایی دارند و میانگین قیمت این نوع خودروها در اوایل تابستان امسال به بالاترین میزان خود یعنی 66000 دلار (نزدیک به 2 میلیارد تومان) رسید. این قیمت ها بسیار ناامیدکننده هستند، زیرا صنعت خودرو سازی قول داده است که با افزایش کارآمدی باتری‌های EV، قیمت‌ خودروهای برقی را کاهش دهد.

متاسفانه ناامیدکننده تر از آن، نرخ افزایش قیمت خودروهای برقی در مقایسه با معادل گازسوز آنها است. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر وبسایت خرید خودرو iSeeCars، قیمت خودروهای برقی نسبت به سال گذشته میلادی بیش از 50 درصد افزایش داشته است. در حالی که خودروهای گازسوز فقط نزدیک به 10 درصد افزایش قیمت داشته اند.

از دلیل مهم افزایش قیمت خودروهای برقی با چنین نرخ زیادی چند نکته است. نخستین مورد کمبود تراشه بصورت جهانی است، که باعث مشکلات تولید انبوه برای صنعت فروش خودرو شده است. نکته مهم بعدی ممکن است افزایش قیمت بالای بنزین در آمریکا باشد که باعث می شود خریداران خودرو، تمام خودروهای برقی را که می‌ توانستند بخرند را خریده اند و حالا این نوع خودرو ها با کمبود مواجه شده و قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

تجزیه و تحلیل قیمت خودروهای برقی توسط سایت iSeeCars

برای تعیین میزان رشد قیمت های خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای سوخت بنزینی و گازی، وبسایت iSeeCars قیمت بیش از 13 میلیون خودروی دست دوم فروخته شده بین ژانویه تا جولای 2021 میلادی و همچنین خودروهایی را که در مدت مشابه سال 2022 میلادی فروخته شده است، تجزیه و تحلیل نمود.

بررسی کنندگان دریافتند که قیمت خودروهای برقی در ژانویه 2022 میلادی افزایش یافت است که 54 درصد نسبت به سال قبل(2021)، به لطف قیمت بالای سوخت بنزین که باعث افزایش تقاضا برای خودروهای برقی شد، افزایش یافته است. از طرفی افزایش قیمت برای خودروهای برقی و گازسوز در ماه مارس کاهش یافته است، اما در حالی که این افزایش قیمت برای خودروهای عادی ادامه داشت، برای خودروهای برقی افزایش یافت و فقط در تابستان افزایش یافت.

کدام خودروهای برقی بیشترین افزایش قیمت را داشته اند؟

نکته جالب توجه اینجاست که دو خودروی برقی که بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته میلادی تجربه کردنداند، دو خودروی مقرون به صرفه در بازار نیز هستند: نیسان لیف و شورولت بولت EV. یک مورد خودروی دست دوم اکنون به طور متوسط ​​28700 دلار به فروش می رسد که نشان دهنده افزایش 45 درصدی نسبت به سال گذشته است. طبق گزارش‌ رسانه های خبری، مدل لیف در حال پایان عمر خود است و شرکت نیسان ممکن است تولید این خودروی برقی را در سال‌ های آینده متوقف کند. با این همین حال خودروی بولت، که اخیراً تخفیف زیادی نیز دریافت کرده، به طور متوسط ​​​​28300 دلار بفروش میرسد که نزدیک به 29 درصد نسبت به سال 2021 میلادی افزایش قیمت داشته است.

خودروهای نیسان لیف و شورولت بولت EV

 

به طور کلی میتوان نتیجه گرفت، قیمت خودروهای برقی در بحبوحه تغییر شرایط بازار خودرو و افزایش هزینه‌ های کالا، به‌ ویژه برای مواد کلیدی مورد نیاز برای باتری‌ های EV، در حال افزایش می باشد. با توجه به پیشرفت پرشتاب انسان در حوزه فناوری، قیمت باتری ها سال‌ هاست که در حال کاهش می باشد. اما برخی از کارشناسان این صنعت نتیجه گرفته اند که کاهش شدید مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت باتری، در چند سال آینده می‌ تواند منجر به افزایش 20 درصدی قیمت باتری ها شود.