اگر از خوانندگان خبرهای حوزه فناوری اطلاعات هستید حتما اخباری در هفته گذشته مبنی بر نصب بیش از یک میلیارد بار پیام رسان تلگرام توسط کاربران را خوانده اید. اما طبق آخرین خبرهای درج شده در روزنامه فایننشال تایمز پیام رسان تلگرام به دلیل امنیت بالاتر و دسترسی آسانتر مورد توجه مجرمان اینترنتی قرار گرفته و به نقل از این سایت خبری فعالیت های سایبری مجرمانه در این پیام رسان پرمخاطب بیش از 100 درصد افزایش یافته است. طبق نظر این وبسایت به نظر می‌رسد تمامی مجرمان سایبری از این پیام رسان استفاده می کنند. گزارش جدید نیز از افزایش 100 درصدی استفاده این مجرمان سایبری از این پیام رسان نسبت به قبل حکایت دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسید هولیک و به نقل از وبسایت فایننشال تایمز فعالیت های سایبری مجرمانه در این شبکه اجتماعی رو به افزایش است. به نظر میرسد تغییرات مربوط به قوانین حریم خصوصی که جدیدا در واتساپ بروز شد باعث این شده است که بسیاری از کاربران از این اپلیکیشن اجتماعی به سمت پیام رسان تلگرام کوچ نمایند.

پیام رسان تلگرام پیش از این نیز به دلیل امنیت بالا و امکانات بسیار خود مورد توجه بسیاری از مجرمان سایبری قرار گرفته بود. در گزارش های که این روزنامه خبری با مشارکت شرکت امنیتی سایبری Cyberint تهیه کرده است به وضوح نشان داده میشود هکرهای اینترنتی اطلاعات مربوط به افشا را در کانال های چند هزار نفری این پیام رسان برای فروش عرضه می نمایند. طبق نوشته ها از یک سال پیش تاکنون دو عبارت Email:pass و Combo در این اپلیکیشن تا 4 برابر افزایش داشته است. همچنین به اشتراک گذاری برخی از پایگاه های اطلاعاتی در این پیام رسان شامل 300 تا 600 هزار ایمیل و گذرواژه است. طبق این گزارش هکرهای اینترنتی در این پیام رسان حتی اقدام به فروش شماره کارتهای اعتباری، اسکن گذرنامه و ابزارهای مخرب اینترنتی میکنند.

یکی از کارکنان شرکت امنیت سایبری Cyberint در مورد گزارش منتشر شده میگوید: محبوبیت تلگرام در بین مجرمان کلاهبرداران و فروشندگان اطلاعات سرقتی به شدت افزایش یافته است، چون دسترسی به آن راحت تر است. از سوی دیگر شبکه دارک وب زیر نظر پلیس قرار دارد و دسترسی به آن نیز مشکل تر است. جالب آن که بعد از منتشر کردن این گزارش یکی از کانال هایی که فعالیت های مجرمانه داشت و در ارتباط با فروش اطلاعات کاربران بود توسط پیام رسان تلگرام از دسترس خارج و حذف شد.