در فضای آنلاین امروزی در سال 2023 میلادی، شنیدن این که یک استارتاپ کوچک توسط یک غول فناوری عظیم میلیاردها دلار خریداری شده است، به همان اندازه عادی شده است که شنیدن اینکه یک استارتاپ میلیون ها دلار بودجه دریافت کرده است. البته، مانند همیشه داستان چیز دیگری است.

این در حالی است که این استارتاپ ها با مقدار زیادی کار و تلاش و فعالیت اعضای تیم و البته جریان ثابت سرمایه به اینجا رسیده اند. این استارتاپ ها سخت تلاش میکنند تا به صدر حوزه مربوطه به فعالیت خود صعود کنند و وارد مرحله سعادتمندانه سودآوری شوند.

به عنوان مثال، حدودا یک سال پیش با یک دوست قدیمی آشنا شدم که، اداره یک آژانس بازاریابی در شهر اورلاندو را بر عهده داشت. او مشکلی را که در حین کار با یکی از مشتریانش که هنوز در مراحل اولیه فعالیت بود، با من اشتراک گذاشت. استارتاپ جدید او با این مشکل روبرو بود که مشتری اش، به همان اندازه که آن مرد عجول بود، میخواست با بیشترین سرعت ممکن مخاطبانش افزایش یابد، که اساسا به معنای صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی با نرخ بسیار بالایی بود. هدف مشتری از این کار، این بود که امید داشت شرکتش ارزش گذاری بیشتری را بدست آورد.

راستش را اگر بخواهید همین که این را شنیدم خندیدم.

اما واقعیت این است که، راه های زیادی برای رشد سریع استارتاپ ها وجود دارد که هیچ کدام مبتنی بر تفکر جادویی نیستند. یکی از این راه ها چیزی است که در این مقاله میخواهیم روی آن تمرکز کنیم: میکرو استارتاپ

میکرو استارتاپ

میکرو استارتاپ چیست؟

فعلا مفهوم میکرو استارتاپ آنقدر جدید است که هنوز به وضوح تعریف نشده است. با این حال، به نظر میرسد که میکرو استارتاپ معمولا دارای ویژگی های زیر است:

  • برای شروع به بودجه های بسیار کمی نیاز دارند.
  • آنها معمولا توسط 1 الی حداکثر 5 نفر اداره می شوند.
  • آنها با توجه به رشد بیش از حد و مقیاس پذیری (تولید درآمد سریع) ساخته شده اند.

ایده های میکرو استارتاپ ها معمولا به کاربران کمک می کنند تا در مورد یک یا دو مشکل اصلی که میخواهند حل کنند و مایل به خرج کردن پول هستند، کمک کنند. یکی از بهترین بخش های میکرو استارتاپ ها این است که در مقایسه با استارتاپ های سنتی، میکرو استارتاپ ها کاملا با هدف درآمدزایی در مدت زمان کوتاه ساخته میشوند.

میکرو استارتاپ شما باید مشکلی را حل کند

آیا دوست دارید در مدت زمان اندکی درآمدزایی کنید؟ ابتدا یک مشکل ساده در حوزه کاری خود را شناسایی کنید که، به راحتی می توانید با محصول مناسب آن را حل کنید. این باید یک مشکل ساده باشد که یک فرد معمولی ترجیح بدهد تا به جای حل آن به شما پولی پرداخت کند. اگر محصول شما بتواند چندین مشکلی را حل کند، بهترین کار آن است که دست به کار شوید و میکرو استارتاپ خود را راه اندازی کنید.

هدف هر شخصی که میخواهد یک میکرو استارتاپ راه اندازی کند، باید ایجاد چندین جریان درآمد برای آن باشد. به عنوان مثال شما می توانید از: تبلیغات، اشتراک ها، خدمات افزودنی و غیره درآمدزایی کنید. همچنین میتوانید از نرم افزار، برنامه ها یا سایت ها برای کمک به مقیاس بندی چندین محصول در مجموعه خود استفاده نمایید.

برای رشد سریع میکرو استارتاپ خود، میتوانید از شخصی که ممکن است در جنبه فنی کارها استعداد بیشتری نسبت به شما داشته باشد کمک بگیرید. کار با شرکا میتواند راهی عالی برای ایجاد سریع یک کسب و کار باشد، به جای اینکه بخواهیم آن را به تنهایی انجام دهیم.

همکاری در کسب و کار

البته این سخن به این معنی نیست که شما نمیتوانید به صورت انفرادی موفق باشید. شما با پشتکار و تکیه به دانش خود میتوانید یک میکرو استارتاپ را به مرحله اوج خود برسانید، با این حال که ممکن است زمان بر باشد.

فروش میکرو استارتاپ ممکن است راه حلی باشد

توجه به این نکته بسیار مهم است که همه میکرو استارتاپ ها قرار نیست همیشه درآمد کسب کنند. برخی از آنها ممکن است در مراحل اولیه توسط شرکت های بزرگ در حوزه کاریشان خریداری شوند. حتی قبل از اینکه بتوانند به درآمدزایی برسند.

یک مثال، به غول فناوری Expedia نگاه کنید. این شرکت آمریکایی، سایت های مسافرتی Hotels.com، Travelocity، Trivago، Hotwire، Orbitz و CarRentals.com را که رقیبش بودند، خریداری کرد.

در حوزه میکرو استارتاپ ها، به خرید Vine توسط شرکت توییتر و Luma توسط اینستاگرام قبل از خرید توسط شرکت متا نگاه کنید. این میکرو استارتاپ ها فقط دارای تیم های کوچک سه نفره بودند، اما در اولین سال فعالیت خود خریداری شدند. این یک داستان موفقیت است.

پس منتظر چه چیزی هستید؟

همین امروز آن مشکل را شناسایی کنید. طوفان فکری را شروع کنید. آنچه شما کشف خواهید کرد این است که، جریانی بی پایان از آزارهای روزمره وجود دارد که مردم از قبل برای حل آن ها تلاش می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با راه حلی به آن پایان دهید.

افراد زیادی دوست دارند در ازای کمترین هزینه در زمان خود صرفه جویی داشته باشند، که با استفاده از راه حل میکرو استارتاپ شما، پول زیادی را روانه کسب و کار شما خواهد کرد. اگر در مسیر درستی فعالیت کنید، مشتریان راضی شما این خبر را به دیگران منتقل می کنند و به شما بازاریابی رایگان می دهند.

شروع به پرسیدن در اطراف کنید. توجه داشته باشید که دوستان و اعضای خانواده شما هر روز با چه مشکلات رایجی مواجه می شوند. فقط با کمی زمان و تلاش، به انبوهی از دانش دست خواهید یافت که می توانید آن را به یک میکرو استارتاپ بسیار موفق تبدیل کنید.

بیاد داشته باشید شما فقط در صورتی واقعا شکست میخورید که تلاشی نکنید.