اسپرسو بوسیله دو چیز درست می شود:
1- دستگاه اسپرسوساز

2- موکاپات

باتوجه به رشد چشمگیر قیمت دلار و افزایش قیمت ها خرید یک اسپرسوساز خانگی خوب شاید برای هر کسی مقدور نباشد، برای همین به سراغ وسیله ای ارزان تر به نام موکاپات می رویم.
البته همیشه بحث قیمت در میان نیست و موکاپات وسیله ای قابل حمل و آسان برای تهیه یک اسپرسوی عالی در مسافرت و بیرون از شهر نیز هست.

با اینکه اسپرسویی که با موکاپات تهیه می شود کیفیت اسپرسویی که با دستگاه اسپرسوساز گرفته می شود را ندارد اما با یادگیری نکات و ترفندهایی می توان اسپرسویی مناسب از موکاپات گرفت.

همچنین با توجه به پایه بودن اسپرسو برای بیشتر قهوه ها نظیر لاته، امریکانو، کاپوچینو و … می توان از لذت چشیدن قهوه های دیگر نیز با این قهوه ساز آسان، بهره برد.

موکاپات‌ها اغلب از آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ ساخته شده اند و دارای سه قسمت اصلی می باشند: یک محفظه پایینی، یک فیلتر (جایی که قهوه آسیاب شده را در آن می‌ریزید) و یک محفظه‌ی جمع‌آوری بالایی.
موکاپات نوعی قهوه ساز روگازی است که امکان استفاده از آن حتی بیرون از شهر بر روی آتش فراهم است.

ابتدا نیاز به قهوه ای دارید که متناسب با دستگاه موکاپات آسیاب شده باشد.
این قهوه را می توانید از لینک زیر تهیه نمائید:

خرید قهوه برای موکاپات

در تهیه قهوه اسپرسو از هر نوع قهوه ای می توان استفاده کرد، قهوه روبوستا با درصد بالا و یا قهوه عربیکا، حتی قهوه دیکف( قهوه بدون کافئین). پس برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات لزوما قهوه خاصی نیاز نیست تنها آسیاب قهوه باید مناسب باشد. بطور مثال اگر شما قهوه ترک را که دارای آسیاب بسیار ریزی می باشد برای موکاپات استفاده کنید احتمال انفجار موکاپات شما وجود دارد.
پس به نوع آسیاب حتما دقت کنید و البته که کیفیت قهوه نیز بسیار بسیار مهم است.
در فروشگاه آنلاین قهوه پیک شما با انتخاب نوع دستگاه موکاپات براحتی می توانید قهوه مناسب برای دستگاه موکاپات خود را تهیه نمایید.

خرید قهوه از فروشگاه قهوه قهوه پیک

طرز استفاده موکاپات:

ابندا مخزن موکاپات را تا قسمت مشخص شده (تا علامت سوپاپ) آب بریزید، حتما از آب گرم استفاده کنید آبی نزدیک به دمای جوش و به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید. این یکی از نکات طلایی در عصاره گیری صحیح از قهوه اسپرسو در موکاپات است.

پر کردن محفظه‌ی پایینی با آب داغ باعث تسریع در استخراج می‌شود و از سوختن قهوه جلوگیری می‌کند و همچنین از ایجاد طعم فلزی در نوشیدنی نهایی جلوگیری می‌کند.

سپس سبد فیلتر را پر از پودر قهوه کنید. به هیچ عنوان قهوه داخل سبد را فشرده نکنید. تنها کافیست لب به لب پر از قهوه شود و سپس روی آن صاف شود. بدون فشرده شدن. این دومین نکته طلایی در تهیه قهوه با موکاپات است.

سپس بر روی قهوه یک کاغذ نازک گرد یا فیلتر کاغذی قرار دهید.

این نکته اختیاری و برای داشتن کرمای(کف) بیشتر در قهوه است.

باز هم تاکید می کنیم که به این نکته حتما دقت کنید که هرگز از پودر خیلی ریز استفاده نکنید و یا پودر قهوه داخل محفظه را فشرده نکنید زیرا این کار ممکن است سبب ترکیدن موکاپات شود.

سپس محفظه قهوه را بر روی محفظه آب کاملا محکم پیچانده و بر روی اجاق گاز بگذارید.

حرارت بایستی کم باشد و در هنگام گذاشتن بر روی اجاق، درب آن را باز بگذارید.

چند دقیقه صبر کنید و به محض مشاهده اولین خروج قهوه از نازل آن را از روی حرارت بردارید و درب آن را ببندید و بعد از یک دقیقه انتهای موکاپات را زیر آب سرد بگیرید.

برای جلوگیری از ادامه فرآیند دم شدن قهوه و مزه ی تلخ، انتهای موکاپات را زیر آب سرد گرفته تا دما پایین آید. این نیز از نکات طلایی تهیه قهوه با موکاپات است.

قهوه ی اسپرسوی شما آماده ست. می توانید نوش جان کنید.

شاید برایتان مفید باشد که بدانید طبع قهوه سرد است و بهتر است در کنار آن از موادغذایی گرم همچون خرما استفاده کنید.

و نکته ی طلایی آخر در پایان برای اینکه در دفعات بعدی نیز قهوه ای فاقد تلخی آزار دهنده داشته باشید حتما قهوه ساز موکاپات خود را کاملا بشویید و از نبودن تفاله قهوه در آن یا در زیر واشر پلاستیکی مطمئن شوید. ماندن مواد قهوه های قبلی مخصوصا در قسمت واشر پلاستیکی موکاپات سبب تلخ شدن قهوه می گردد.

برای خرید موکاپات به اندازه ی آن دقت کنید. اگر اکثر مواقع تنها برای خودتان قهوه درست می کنید پس موکاپات یک نفره بهترین گزینه برای شما است. استفاده از موکاپات های ظرفیت بالاتر باعث می شود شما بدلیل اینکه مجبور به پر کردن پرتافیلتر هستید قهوه ی بیشتری استفاده نمایید و اگر اینکار را انجام ندهید قهوه ی خوبی نخواهید داشت. پس موکاپات متناسب با استفاده ی خود تهیه نمایید.

برای موکاپات چه قهوه ای بخرم؟

برای خرید سه گزینه دارید، عربیکا، روبوستا و قهوه ترکیبی.

قهوه عربیکا دارای مزه ای ترش است، هرچه درصد عربیکا بیشتر باشد ترشی آن ملموس تر است.
قهوه روبوستا به تلخی میزند. هر چه درصد روبوستا بیشتر باشد تلخی آن مشخص تر است.
قهوه روبوستا همچین دارای کافئین بیشتری می باشد.
اما گزینه سومی هم وجود دارد.
قهوه های ترکیبی
ممکن است شما طعمی متعادل از هر دو دانه قهوه را بخواهید. در این صورت می توانید به سراغ قهوه های ترکیبی بروید.
3 نوع قهوه ترکیبی در فروشگاه قهوه پیک موجود می باشد.

قهوه ترکیبی 70% عربیکا -30% روبوستا

قهوه ترکیبی 50% عربیکا – 50% روبوستا

قهوه ترکیبی 70% روبوستا- 30% عربیکا

قهوه های صد درصد عربیکا یا همان قهوه های تک خاستگاه جز قهوه های محبوب برای تهیه اسپرسو نیز می باشند.

برای مشاهده ی قهوه های موجود برای موکاپات بر روی لینک زیر بزنید.

خرید قهوه از فروشگاه قهوه پیک