یکی از بزرگترین عرضه های اولیه عمومی در کشور ژاپن در سال 2022 میلادی مربوط به شرکت Daiei Kankyo بود. هدف این کسب و کار مدیریت و بازیافت زباله است که دفتر مرکزی آن در شهر کوبه ژاپن قرار دارد. دسامبر سال گذشته، این شرکت بیش 315 میلیون دلار افزایش ارزش سهام داد و بیش از یک سوم سهام خود را عرضه کرد و در بازار پرایم بورس توکیو فهرست شد. از آن زمان تا به امروز، ارزش سهام این شرکت نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است و فومیو کانکو، 66 ساله، موسس و رئیس این شرکت، جدیدترین میلیاردر ژاپن با دارایی خالص 1 میلیارد دلار است.

آقای کانکو به همراه سه شریک تجاری، شرکت Daiei Kankyo را در سال 1979 میلادی در شهر ایزومی، استان اوزاکا، برای مدیریت و بازیافت زباله تاسیس کرد. علیرغم مواجهه با مقاومت اولیه ساکنان محلی، آقای کانکو و دیگر شریکانش موفق شدند دولت محلی را در مورد نیاز به یک مکان دفع دائمی متقاعد کنند و مجوزهای لازم را برای ساخت یک مکان برای رسیدگی به 9 نوع مختلف زباله به دست آورند. آن مکان از آن زمان به یک پارک عمومی محوطه سازی شده تبدیل شده است.

نقطه عطفی برای این سرمایه گذاری در سال 1995 میلادی بود، زمانی که زلزله بزرگ هانشین آواجی باعث آسیب های عظیم در شهرهای کوبه و اوزاکا شد. این شرکت در نهایت یک سوم از کل زباله های زلزله را مدیریت کرد، که این امر باعث فشار مالی بر شرکت شد اما به تثبیت اعتبار آن کمک کرد.

شرکت تحت مدیریت کانکو در زمینه های زیادی فعالیت دارد

از آن زمان تا به امروز، فعالیت های شرکت Daiei Kankyo به بازیافت زباله، تولید برق با استفاده از زباله، اصلاح خاک و حفاظت از جنگل گسترش یافته است. خدمات این شرکت شامل جمع آوری و حمل و نقل زباله، تفکیک، خرد کردن، بازیافت و دفع نهایی در 61 مرکز در پنج استان ژاپن می باشد. تا دسامبر، این شرکت دارای ظرفیت کل 31.8 میلیون متر مکعب در تمام سایت های دفع نهایی خود بود.

بازیافت زباله

این شرکت همچنین نیروگاه های تولید انرژی زیست توده و بیوگاز زباله را راه اندازی کرده است و گرمای هتلی در شهر ایگا را برای تأسیسات چشمه های آب گرم طبیعی آن تامین می کند. این شرکت ژاپنی هم اکنون دارای بیش از 30 شرکت تابعه و زیرمجموعه ای با 2520 نفر نیروی کار است.

شرکت Daiei Kankyo از تقاضای فزاینده برای خدمات مدیریت زباله با کاهش اثرات همه گیری کرونا سود برده است. در سال مالی منتهی به مارس 2022 میلادی، این شرکت درآمد 500 میلیون دلاری داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش داشته است و سود خالص 67 میلیون دلاری داشت. در نه ماهه اول سال مالی 2023 میلادی منتهی به دسامبر 2022 میلادی، شرکت Daiei Kankyo سود خالص 54 میلیون دلاری را با درآمد 375 میلیون دلاری گزارش داد.