یک ضرب المثل رایج در بین کاربران اینترنتی وجود دارد که می گوید:

اگر برای محصول پولی پرداخت نمی کنید، شما محصول هستید.

این سخن مدت زمان زیادی است که در مورد تجارت شبکه های اجتماعی صادق بوده است. این ضرب المثل بیانگر آن است که شما، به عنوان کاربر شبکه های اجتماعی، وقتی پولی برای اپلیکیشن هایی مانند توییتر و اینستاگرام پولی نمی پردازید، مطمئناً چیز دیگری را از دست می دهید. ممکن است علایق شما باشد یا حتی گاهی اوقات، محتوای شما که به تبلیغ کنندگان فروخته می شود.

اما در زمان حاضر، مدل استفاده رایگان از شبکه های اجتماعی تحت فشار است. شرکت هایی مانند متا و توییتر که شبکه های اجتماعی بزرگی را اداره می کنند، همانند گذشته قادر نیستند از کاربران رایگان خود کسب درآمد نمایند. بازار تبلیغاتی ضعیف، محدودیت های حریم خصوصی اعمال شده توسط شرکت اپل در محصولاتش که ردیابی کاربران و علایق آنها را دشوارتر می کند و تهدید دائمی مقررات، فروش تبلیغات را در اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی سخت تر کرده است.

کاربران شبکه های اجتماعی باید برای استفاده از پلتفرم ها پول پرداخت کنند

به همین دلیل است که ما شاهد آغاز دوره جدیدی از شبکه های اجتماعی هستیم: پرداخت برای استفاده

چند روز پیش، شرکت متا به جدیدترین و بزرگترین شرکت شبکه های اجتماعی بزرگ تبدیل شد که نسخه پولی محصولات خود را با برنامه “Meta Verified” ارائه می دهد. طبق این برنامه، دو شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک و اینستاگرام، هر یک ماهانه 12 دلار از کاربران برای نشان تایید آبی، محافظت بیشتر در برابر جعل هویت حساب، دسترسی به “تایید شخص واقعی” در پشتیبانی مشتری برای کمک به مشکلات رایج حساب، و مهم تر از همه “افزایش دسترسی و دید” از کاربران دریافت کنند. پس با این حساب به نظر می رسد کاربری که پول پرداخت میکند، محتوایش بیشتر در جستجو، نظرات و توصیه ها نشان داده خواهد شد. شرکت Meta این هفته در حال آزمایش این ویژگی در دو کشور استرالیا و نیوزلند می باشد و اعلام کرده است که به زودی در کشور آمریکا و سایر کشورها عرضه خواهد شد.

این برنامه از سوی متا در حالی ارائه می شود که چند ماه پیش توییتر یک برنامه راستی آزمایی با پرداخت ماهانه 8 دلار در ماه را به عنوان بخشی از محصول اصلاح شده با نام Twitter Blue (توییتر آبی) منتشر کرد. در حالی که متا به دلیل کپی برداری از رقبای خود بدنام است، ارائه برنامه ای برای دریافت پول تنها مورد از کپی برداری این شرکت نیست. از نظر متا این کار بخشی از یک روند گسترده در صنعت است. در سال های گذشته، شرکت هایی مانند اسنپ، یوتیوب و دیسکورد محصولات ممتازی را معرفی یا گسترش داده اند و از کاربران در مقابل خدماتشان پول دریافت می کنند. شبکه اجتماعی Snap به کاربران خود امکان دسترسی زودهنگام به ویژگی های جدید را میدهد یا اینکه YouTube تبلیغات کمتری را نمایش می دهد و Discord گزینه های سفارشی سازی بیشتری را برای کانال های چت افراد ارائه می دهد.

شرکت متا، صاحب بزرگترین اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی

اینک شرکت متا، که صاحب بزرگترین اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی در دنیا است، روند دریافت پول از کاربران را برای استفاده از رسانه های اجتماعی را تایید کرده است. در سیستم پولی جدید، فقط کاربران که پول پرداخت می کنند خدمات خاصی را دریافت خواهند کرد، در غیر این صورت ممکن است تنها می توانند از خدمات پایه استفاده کنند. شرکت متا اما می گوید هنوز سطحی از پشتیبانی اولیه را برای کاربران رایگان ارائه خواهد داد، اما برای امکانات بیشتر، باید کاربر پول پرداخت کند.

اما خبرسازترین بخش برنامه پولی شرکت متا، در مورد نحوه تایید یا دریافت پشتیبانی بهتر مشتری نیست، بلکه این است که چگونه کاربران پولی در فیسبوک و اینستاگرام بیشتر دیده می شوند.

در گذشته، از نظر تئوری، همه کابران شبکه های اجتماعی فرصت یکسانی برای دیده شدن در پلتفرم ها داشتند. اما اکنون، اگر ماهانه 12 دلار در Meta Verified پرداخت کنید، شانس بیشتری برای دیدن حساب و پست های شما توسط افراد دیگر خواهید داشت. زیرا اپلیکیشن های Meta محتوای شما را نسبت به سایر کاربرانی که پول پرداخت نمی کنند ارتقا میدهند. برای کاربرانی که کسب و کارهای حرفه ای را در اینستاگرام یا فیسبوک راه اندازی میکنند، ممکن است جذاب به نظر برسد، ولی اگر با دقت اجرا نشود، کیفیت تجربه کاربران را نیز به خطر خواهد انداخت.

با این برنامه جدید، شرکت متا به طور موثر مرز بین تبلیغات و محتوای ارگانیک را بیش از هر زمان دیگری محو میکند.

فعلا مشخص نیست که تأثیرات Meta Verified بر اکوسیستم پلتفرم های متا چه خواهد بود. اما واضح است که در حرکت رو به جلو، اگر میخواهید در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و سایر پلتفرم هایی که در یک مدل ممتاز شرکت می‌کنند کاملا دیده شوید، مورد اعتماد قرار بگیرید و از آنها مراقبت شود، باید پول پرداخت کنید.

امنیت و پشتیبانی کاربران چه می شود؟

اگر شخصی شما را فریب دهد و از کارت اعتباری شما پولی بدزدد، انتظار دارید بانک از شما محافظت کند. اگر از سوپرمارکتی شیر فاسد بخرید، انتظار دارید صاحب مغازه پول شما را پس دهد. مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار یک سطح اولیه از خدمات مشتری و پشتیبانی دارند.

امنیت در شبکه های اجتماعی

بنابراین قابل درک است که چرا برخی از کاربران با این استدلال که خدمات اساسی مانند پشتیبانی مشتری و امنیت حساب باید رایگان باشد، به برنامه جدیدمتا واکنش نشان می دهند.

یکی از کاربران در صفحه شخصی مارک زاکربرگ در فیسبوک، می گوید:

امنیت و پشتیبانی باید بخشی از محصول اصلی باشد، کاربر که نباید برای آن هزینه ای پرداخت کند.

اما میگوید که بررسی مدارک افراد برای تأیید آنها و ارائه خدمات به مشتریان در حین تماس هزینه بر است و این شرکت برای جبران هزینه ها باید پول دریافت کند.

به هر حال متا می خواهد برای کاری که قبلا به صورت رایگان انجام میداد پول دریافت کند، اما در واقع برای چیزی که هرگز به خوبی انجام نداده است.

اگر یک کاربر متوسط ​​هستید، ممکن است نخواهید ماهانه 24 دلار برای نشان آبی در فیسبوک و اینستاگرام پرداخت کنید، اما اگر کسب و کاری را با این برنامه ها اداره می کنید، داستان متفاوت است.