معرفی و آشنایی با انواع سختی گیر

یک نرم کننده آب دارای مزایای بسیاری است که گزینه ای عالی برای خانه هایی با میزان سختی سبک تا سنگین آب است. از آنجایی که با حذف مواد معدنی سنگین مانند کلسیم، آهن و منیزیم از منبع آب ورودی به خانه، سختی آب را کاهش می‌یابد، یک سختیگیر آب از مشکلات رایج آب از جمله رسوبات معدنی و رسوب‌گذاری که منجر به نشتی شیرها و گرفتگی لوله‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند. خرابی لوازم خانگی که با آب کار می‌کنند، لایه‌های گچی ایجاد شده روی شیشه‌های شسته شده با ماشین ظرفشویی صنعتی، خشکی پوست و مو بعد از دوش گرفتن، لباس‌های رنگ‌پریده شسته شده در ماشین لباس‌شویی همه و همه از مشکلات رایج وجود مواد معدنی و سنگین در آب ورودی منازل هستند.

یک نرم کننده آب این مشکلات را با جلوگیری از جاری شدن مواد معدنی سنگین در آب، حل می کند. آب نرم شده می تواند:

  • در دراز مدت سبب صرفه جویی در هزینه ها
  • موی تمیزتر و پوست نرم تر
  • لباس ها را روشن و نرم کند
  • ظروف و لیوان ها را بهتر تمیز کنید
  • زمان صرف شده برای تمیز کردن را کاهش دهید
  • آب آشامیدنی را شفاف تر کرده و طعم بهتری داشته باشید

چگونه یک نرم کننده آب کار می کند:

نرم کننده های آب زیادی در بازار وجود دارد، اما تقریباً همه آنها بر یک اصل متکی هستند – تبادل یونی، فرآیندی شیمیایی که سدیم (گاهی اوقات پتاسیم) را جایگزین مواد معدنی می کند که آب را سخت می کند. در یک سیستم معمولی، آب از یک مخزن با بستری از دانه‌های رزین اشباع شده با سدیم عبور می‌کند و یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب را با یون‌های سدیم مبادله می‌کند. هنگامی که مواد معدنی به مهره های رزین می چسبند، سدیمی که روی مهره ها بود وارد آب می شود. فلذا زمانی که آب خانگی از سیستم خارج می شود، دیگر سخت نیست.

با گذشت زمان، بستر رزین با مواد معدنی که از آب سخت بیرون کشیده شده اند، اشباع می شود. در آن مرحله، سختی گیر آب باید یک چرخه «بازسازی» را طی کند، که طی آن آب غنی از سدیم، دانه‌های رزین را به حالت اولیه اشباع از سدیم باز می‌گرداند. پس از اتمام چرخه، نرم کننده به حالت عادی باز می گردد و آب خانگی را که از آن عبور می کند، نرم می کند.

انواع نرم کننده های آب

نرم کننده های آب با بیرون کشیدن مواد معدنی سنگین از آب با استفاده از فرآیندی به نام تبادل یونی یا خنثی کردن این مواد معدنی به طوری که قادر به اتصال به یکدیگر نباشند تا در آب محلول بمانند، عمل می کند.

دو نوع اصلی از نرم کننده های آب وجود دارد که این کار را انجام می دهند، البته به روش های مختلف:

  1. مبتنی بر نمک، از جمله سیستم های دو مخزن
  2. بدون نمک، از جمله سیستم های مغناطیسی

از آنجایی که مقالات و مطالب بسیاری در مورد اول وجود دارد، تصمیم داریم در این مطلب به بررسی نوع دوم یعنی مدل مغناطیسی بپردازیم.

سختیگیر مغناطیسی آب

همان طور که بالاتر توضیح دادیم املاح کلسیم و منیزیم که به صورت کربنات می‌باشند مهم ترین عامل ایجاد رسوب در جداره تأسیسات حرارتی می‌باشند و این املاح به شکل رسوب در قسمت های مختلف تأسیسات حرارتی تجمع یافته و باگذشت زمان باعث ایجاد مشکلات جدی در محل های مذبور می‌شود. در این بخش به مزایا و معایب سختی گیر مغناطیسی آب خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

برای برطرف کردن این مشکل راه کارهای مفیدی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

سختیگیر رزینی

استفاده از آهک

کمک گرفتن از تجهیزات آب شیرین کن

در روش های فوق معایبی وجود دارد لذا امروزه یکی از روش‌های خوب برای جلوگیری از رسوب‌دهی آب استفاده از نرم کننده آب مغناطیسی برای از بین بردن نرم کننده آب مغناطیسی می‌باشد.

سختیگیر مغناطیسی چیست؟

اگر شما در تاسیسات و لوله کشی های خود از تجهیزاتی که باعث تلاطم در آب می شوند استفاده نمی کنید استفاده از دستگاه های سختیگیر مغناطیسی را به شما پیشنهاد می کنیم. اما در غیر این صورت استفاده از نرم کننده مغناطیسی برقی بی اثر خواهد بود. در اصل هرگونه ورود شوک به محلول داخل لوله های آب حتی تغییر جهت آب در لوله کشی ها نیز می تواند شکل کریستال ها را به حالت اولیه برگرداند و اثر سیستم مغناطیسی را از بین ببرد.

این دستگاه‌ها اولین بار در سال 1945 وارد صنعت آب و فاضلاب شدند و به نام CEPI نیز شناخته می‌شوند.

ویژگی‌های این دستگاه مغناطیسی که با برق کار میکند، عبارت اند از

  1. سختی گیر مغناطیسی مانع به وجود آمدن رسوب در دستگاه‌ها و تجهیزات می‌شود.
  2. اگر خوردگی لوله کم شود نتیجتا طول عمر لوله‌ها و تجهیزات بالا می‌رود که این از مزایای فوق العاده دستگاه است.
  3. با بالا رفتن حلالیت آبی که تحت تأثیر سختیگیر مغناطیسی است، مواد شوینده مانند صابون و شامپو بهتر کف می‌کنند
  4. با به کارگیری نرم کننده مغناطیسی احتیاج ما به سایر روش های نرم کننده آب از جمله: شیمیایی، تبادل یونی و اسید شویی از بین خواهد رفت
  5. سختیگیر مغناطیسی موجب تغییرات فیزیکی در آب می‌شود.
  6. علاوه بر سازگاری با محیط زیست برخلاف روش نرم کنندگی آب شیمیایی تبادل یونی که باعث افت کیفیت آب می‌شود مرغوبیت آب را همچنان خوب و مطلوب حفظ می‌کند
  7. نصب دستگاه مغناطیسی سهل و ممکن و قابل تعبیه بر روی هر نوع لوله می‌باشد که نیاز به متخصص و یا لوله کش ندارد.

روش کار این نوع سیستم

اساس کار دستگاه های مغناطیسی، خنثی کردن کریستال های کلسیم می‌باشد. پیوستن کلسیم موجود در آب به دی‌اکسید کربن آزادشده کریستال های کلسیم را ایجاد می‌نماید که این کریستال ها باعث رسوبات سخت بر روی جدارهای داخلی لوله ها، شیرها، کویل ها و بویلر ها و … خواهند شد.

در اثر عبور جریان آب با سرعت خطی مناسب از حوزه مغناطیسی دستگاه بر اساس اصل القاء الکترومغناطیسی، جریان القائی ناشی از میدان مغناطیسی بر هسته زایی و کریستال زاسیون یون های Ca و HCo3 تأثیر گذاشته و باعث تغییر شکل کریستال‌های کلسیم کربنات از گونه کلسیت به آراگونیت می‌شود.

که در نهایت توده ای یو شکل از میکرو کریستال های آراگونیت تشکیل می‌شود که در آب شناور (به صورت امولسیون) خواهد بود و تمایل به رسوب گذاری بر جداره تأسیسات در تماس با آب را نداشته و همراه با جریان آب در یک مدار باز از داخل سیستم عبور کرده و تخلیه می‌گردد و در یک سیکل بسته به هنگام drain سیستم از مدار خارج می‌شود.

سختیگیر های مغناطیسی به سه دسته

  • دارای میدان مغناطیسی ثابت
  • دارای میدان الکترومغناطیسی
  • دارای میدان مغناطیسی متغیر

تقسیم می شوند.

اما در این میان می دانیم که هیچ روش و یا سیستمی بی عیب و نقص نیست، بنابراین بخش نهایی را به بررسی معایب این دستگاه اختصاص دادیم.

معایب اساسی سختی گیر مغناطیسی:

  • عدم حذف دائمی سختی
  • برگشت سختی در اثر تلاطم آب
  • عدم تاثیر در فواصل زیاد
  • کاربرد بسیار محدود
  • قیمت
  • قابلیت حذف سختی به صورت دائم را ندارد

مهمترین کاربرد سختی گیر را می توان در تصفیه آب موتورخانه ها و تامین آب جبرانی برج خنک کننده نام برد.