دریاچه سراوان رشت یکی از جاذبه های دیدنی و مناطق طبیعی گردشگری است، این دریاچه در سمت چپ قسمت ورودی جنگل 5 هزار هکتاری سراوان قرار دارد. این دریاچه مانند زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد، که جلوه ای خاص به این دریاچه داده است. که یک سکوی کوچک چوبی و دوتا قایق کوچک شبیه قو برای گشت و گذار بر روی این دریاچه وجود دارد. در این مقاله آس چارتر شما را با این دریاچه و جاذبه ای اطرافش آشنا می کند. برای سفر به رشت و بازدید و گشت و گذار از این دریاچه و جنگل زیبای خاص شما می توانید بلیط پرواز تهران رشت را از سایت آس چارتر تهیه نمایید و سپس سفر کنید.

گونه های گیاهی و جانوری در پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از قدیمی ترین جنگل های گیلان است، که از گونه های متنوع گیاهی برخوردار است، درختانی مانند: توسکا، بیدمشک، سفیدپت، اوجا، آلوچهه جنگلی، انجیلی، بید، ممرز، بلوط و … که بصورت خودرو در این جنگل روییده است و درختانی دیگری مانند: انواع کاج، کاج سیلوستریس، کاج تدا و سرو نقره ای که در این جنگل کاشته شده اند. در این جنگل حیواناتی مثل: خرگوش، راسو، کبک، دارکوب و … نیز در این جنگل زندگی می کنند.

قایق سواری در دریاچه سراوان

از جاذبه های گردشگری و تفریحی در دریاچه سروان قایق سواری درآن است، وجود قایق های پدالی و پارویی در این دریاچه و دیدن سطح سبزآب و حیوانات موجود در آن نزدیکی لذت خاص خود را دارد. شما نیز می توانید از طبیعت بکر این دریاچه همزمان به صدای آب و جنگل هم گوش کنید و از آرامش آن لذت ببرید.

بهترین فصل وزمان بازدید از دریاچه سراوان

بهترین فصل ها برای سفر و بازدید از دریاچه سراوان بهار، تابستان و پاییز است. شما در این فصول می توانید زیبایی های این پارک را تماشا نمایید. فصل بهار و تابستان بخاطر آب وهوای خوب و فوق العاده اش و پاییز نیز بخاطر این که قسمتی از دریاچه به رنگ سبز و قسمتی هم زرد رنگ می شود، شما در این فصل می توانید طیف های رنگی زیبایی را در این دریاچه تماشا کنید.

امکانات رفاهی در اطراف دریاچه سراوان

امکانات رفاهی امروزه در اکثر پارک ها و جنگل ها وجود دارد، در کنار دریاچه در این جنگل زیبا امکاناتی مانند: میز و نیمکت، کباب پز، آلاچیق و سرویس های بهداشتی و همچنین امکانات تفریحی دیگری از قبیل موتورهای چهارچرخ و پینت بال و باشگاه تیر اندازی نیز وجود دارد.

پینت بال در جنگل سراوان

پینت بال در جنگل سراوان در مساحتی حدود 1200 متر مربع و کلیه تجهیزات حرفه ای بعنوان نخستین پینت بال جنگلی ایران شناخته شده است. تعقیب و گریز در بین درختان زیبا این جنگا و گلوله های رنگی یکی از بهترین تجربه های شما در این جنگل می شود. سن مجاز ورود به این باشگاه بالای 10 سال می باشد، این بازی از گروه های بین 8 تا 16 نفره تشکیل می شود که از تجهیزاتی مانند: دستکش، کلاه، لباس مخصوص بازی، ماسک، گردن پوش، کلاه ویژه برای بانوان برای شرکت کنندگان در این بازی است، که در اختیارشان قرار می دهند.

باشگاه تیراندازی جنگل سراوان

باشگاه تیراندازی سراوان یک مکان حفاظت شده ای است که شاید لذت یک شکار واقعی را نداشته باشد ولی سرگرمی خوبی برای علاقه مندان به شکار است. شما در این باشگاه می توانید شکارچی قهارپرنده، خزنده و هرجور حیوان مصنوعی دیگری باشید.

موزه روستای پارک جنگلی سراوان

یکی دیگر از جاذبه های پارک جنگلی سراوان وجود موزه میراث روستایی کشور در قسمتی از این پارک است. که اولین موزه اکوموزه ایران است که با مساحتی حدود 260 هکتار در فضای روباز پارک قرار گرفته است. شما در این موزه می توانید با تاریخ و اصالت آن ناحیه و آداب و رسوم محلی رشت و سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید. این موزه با موزه های دیگر فرق دارد، اکوموزه بخشی از زمین های یک منطقه هستند که بافت ساختمان ها و اکوسیستم، فرهنگ و هرآنچه مربوط به آن منطقه است را درآن جمع آوری می کنند، در اینجا شما ماکتی از زندگی واقعی مردمان بومی آین منطقه را لمس و تجربه می کنید. در این روستا خانه های بومی به بخش های مختلف گیلان را می بیند، 7 خانه که از 7 روستای مختلف گیلان از محلشان برداشته شده و به این موزه منتقل شده است. بعضی از آن خانه ها قدمتی بالای 100 سال را دارند، از دیگر خانه های این موزه می توان خانه حاجت پور از روستای ایسپی و یا خانه موسی زاده از روستای گیلانده تالش را نام برد. خانه های این موزه در رده سنی 65 تا 180 سال قرار دارند که 35 تا از این خانه ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. ازدیگر قسمت های جذاب این روستا می توان به مسجد، کوره ذغال گیری سنتی، انباربرنج، قهوه خانه سنتی، باغچه سبزیجات و صیفی جات و کشتزار برنج اشاره کرد. در این روستا شما خانم های گیلکی با لباس های محلی در حال پخت و پز غذاهای خوشمزه محلی مانند: آش داغ، باقلاقاتق و کباب ترش و همچنین بوی نان تازه محلی که هوش از سرتان را می برد، را می بینید. که رنگ واقعیت به موزه میراث روستا می بخشد. اجرای کنسرت های موسیقی، مراسم سنتی شب یلدا، جشنواره ای تابستانی، بازی های محلی مثل کشتی گیله مردی و مراسم های آیینی دیگر هم از جاذبه های این روستا می باشد.

مسیر دسترسی به دریاچه سراوان رشت

گیلان، کیلومتر 17 جاده رشت به تهران، درغرب جاده