بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ و به نقل از وبسایت فناوری ورج، دانشنامه ویکی پدیا در کشور پاکستان به دلیل محتوای “توهین آمیز” موجود در این سایت فیلتر شده است. مسدود سازی این دانشنامه پس از آن صورت گرفت که دولت پاکستان به ویکی پدیا دستور داد تا محتوای توهین‌ آمیز را ظرف 48 ساعت آینده از این سایت حذف نماید.

در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که ویکی پدیا قرار است چه چیزی را حذف نماید. اگرچه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که، هنوز در حال مذاکره با مقامات کشور پاکستان است. بنیاد ویکی مدیا، که مسئول دانشنامه ویکی پدیا است، بلافاصله به درخواست سایت ورج برای اظهارنظر در مورد این موضوع پاسخ نداد. بر اساس تحقیقات پروژه OpenNet Initiative، پاکستان وبسایت هایی را فیلتر می کند که محتوای آن‌ها را “کفرآمیز، ضد اسلامی یا تهدیدکننده امنیت داخلی” تشخیص دهد.

یوتیوب و تیک تاک نیز قبل از این در پاکستان فیلتر شده اند

کشور پاکستان چندین سایت پربازدید جهانی را در سال های گذشته فیلتر کرده است. این کشور، پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو یوتیوب را به مدت 3 سال ممنوع کرد و در سال‌ های 2020 میلادی و 2021 میلادی نیز شبکه اجتماعی تیک تاک را فیلتر نمود. دلیل آن نیز شکایات مربوط به “محتوای غیراخلاقی / ناشایست” که در این اپلیکیشن ها به اشتراک گذاشته شده بود، عنوان شد.

دانشنامه ویکی پدیا با سانسور و واکنش شدید دیگر دولت‌ ها غریبه نیست. مقاله‌ ای در این سایت وجود دارد که به گزارش های این مورد اشاره شده است. اخیرا نیز یکی از سردبیران این سایت در کشور بلاروس دستگیر شد و کشور روسیه تهدید کرد که در صورت عدم تغییر اطلاعات در صفحه ای که تهاجم این کشور به اوکراین را پوشش می دهد، ویکی پدیا را فیلتر خواهد کرد. دولت روسیه پیش از این ویکی پدیا را به‌ طور موقت مسدود کرده بود و این دانشنامه در کشورهایی مانند ترکیه، چین و میانمار نیز مسدود شده است.