مطالعه ای جدید نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در دنیا، در معرض خطر کم شنوایی هستند. بر اساس این مطالعه که روز سه شنبه در مجله حوزه سلامت BMJ Global Health منتشر شد، وقتی صحبت از تلفن، موسیقی و فیلم به میان می آید، برای نوجوانان و بزرگسالان جوان عادی شده است که با صدای بلند و بیش از حد طولانی به آن گوش کنند.

لورن دیلارد در این باره می گوید:

ما تخمین زده‌ایم که 670 تا 1350 میلیون نفر با سن 12 تا 34 سال در سراسر دنیا احتمالاً با شیوه های ناامن به موزیک و تلفن و … گوش می دهند. بنابراین این افراد در معرض خطر کم شنوایی خواهند بود.

خانم دیلارد که مشاور سازمان بهداشت جهانی و دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی است عنوان می کند، قرار گرفتن در معرض صدا با حجم بسیار زیاد می تواند سلول های حسی و ساختارهای گوش را خسته نماید. اگر این حالت برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است برای همیشه آسیب ببینند و منجر به کاهش شنوایی، وزوز گوش یا هر دو شود.

سطح صدای ایمن برای شنوایی

طبق این مطالعه، اقدامات ناایمن بر اساس استفاده از هدفون، هندزفری و همچنین حضور در مکان‌ های تفریحی مانند کنسرت‌ها، بارها و کلوب‌ ها ردیابی شدند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های آمریکا، سطح صدای ایمن برای گوش را در حدود 85 دسی بل در 40 ساعت در هفته محدود می کند. طبق نوشته های این مطالعه، اگر در طول روز بیش از 2 ساعت گوش می دهید، این میزان برابر با ۹۲ دسی‌بل است.

بر اساس این مطالعه، افرادی که با استفاده از گوشی های هوشمند به موسیقی گوش می دهند، اغلب صدایی تا 105 دسی‌بل را انتخاب می کنند و کنسرت ها اغلب بین 104 تا 112 دسی‌بل هستند.

دی وت سوانپول، استاد شنوایی شناسی در دانشگاه پرتوریا در کشور آفریقای جنوبی می گوید:

تجزیه و تحلیل این مطالعه دقیق است، و شواهد قانع کننده ای وجود دارد که کاهش شنوایی باید یک اولویت در بهداشت عمومی باشد.

سوانپول که سردبیر مجله بین المللی شنوایی شناسی نیز می باشد، در ادامه می گوید:

موسیقی هدیه ای است که باید برای یک عمر از آن لذت ببریم. اما بصورت ایمن.

چگونه به موسیقی به صورت ایمن گوش دهیم؟

چه در حال گوش دادن با موبایل خود و چه در یک کنسرت، دیلارد هشدار می دهد که صدای زنگ گوش نشانه خوبی از بلند بودن بیش از حد موسیقی است.

با این حال، راه هایی برای جلوگیری از آسیب قبل از اینکه متوجه اثرات آن شویم وجود دارد. او گفت که برخی از دستگاه ها به افراد امکان می دهند سطح گوش دادن خود را در تنظیمات دستگاه نظارت کنند. برخی حتی زمانی که برای مدت طولانی با صدای بلند گوش می دهید به شما هشدار می دهند.

گوش دادن ایمن به موسیقی

اگر دستگاه شما می گوید که در سطوح ناامن گوش می دهید، حتما صدا را کم کنید و برای مدت زمان کوتاه تری به موسیقی گوش دهید. دیلارد در ادامه ذکر می کنید که متخصصان نمی توانند به طور قطعی بگویند کدام هدفون یا هندزفری برای گوش دادن ایمن تر است، اما او استفاده از هدفون هایی را توصیه می کند که نویز پس زمینه را کاهش می دهند، که ممکن است به حفظ صدا در سطوح پایین تر کمک کند زیرا نیازی به خفه کردن نویز اطراف خود نخواهید داشت.

اما گاهی ممکن کنترل دکمه صدا را نداشته باشید، مانند کنسرت ها.  اگر در یک کنسرت یا سالن با صدای بسیار بلند هستید، می‌ توانید با دورتر بودن از بلندگوها، از شنوایی خود محافظت نمایید.