همانگونه که تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال پشت سر گذاشتن مراحل پایانی راه اندازی ابزارهای علمی خود است، ما همچنان مشتاقیم تا ببینیم جیمز وب خواهد توانست به کشف مهمی در حوزه فضایی دست پیدا کند یا نه. هم اکنون جیمز وب در فضا حرکت میکند و دائماً ستارگان و کهکشان های دوردست را پیدا میکند و با دقت بسیار بالایی آن ها ذخیره میکند تا مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، این تلسکوپ فضایی خواهد توانست، سیارات و ماهواره‌ های آنها، سیارک‌ ها و دنباله‌دار ها را در منظومه شمسی رصد نماید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب باید بتواند روی این اشیا قفل نماید و آنها را با دقت کافی برای به دست آوردن تصاویر و طیف ها ردیابی نماید. تیم فعال روی جیمز وب اخیرا نخستین آزمایش را برای ردیابی یک جسم متحرک در فضا انجام داده است. این آزمایش تأیید میکند که جیمز وب میتواند علم هدف متحرک را انجام دهد. همانگونه که از طریق راه اندازی به جلو حرکت میکنیم، اجرام آسمانی دیگری را که با سرعت های مختلف حرکت میکنند را آزمایش خواهیم کرد تا بررسی کنیم که می توانیم اجسامی را با JWST مطالعه کنیم که در سراسر منظومه شمسی حرکت میکنند یا خیر.

طرح 3 بعدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب

 

خانم هایدی همل، دانشمند و ستاره شناسی برجسته است که روی این تلسکوپ فضایی کار میکند. او درباره برنامه هایش در مورد مطالعه همسایگان سیاره زمین توسط جیمز وب میگوید:

من واقعاً در مورد اولین سال عملیات علمی و آینده جیمز وب هیجان‌زده هستم. من تیمی از ستاره‌ شناسان به همان اندازه هیجان‌زده را رهبری میکنم که مشتاق دانلود داده‌ها هستند. جیمز وب می‌تواند ضعیف ترین نور اولین کهکشان‌ها را تشخیص دهد، اما تیم من بسیار نزدیک‌تر به خانه رصد خواهد کرد. آنها از این تلسکوپ فضایی برای کشف برخی از اسرار موجود در منظومه شمسی استفاده خواهند کرد.

 

از نظر خانم همل، برنامه‌های هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز که قصد انجام آن را دارند، رصد جهان‌های اقیانوسی است. شواهدی از تلسکوپ هابل وجود دارد، مبنی بر اینکه قمر مشتری با نام اروپا، دارای ستون‌های پراکنده‌ای از مواد غنی همچون آب است. به همین دلیل ابتدا باید تصاویری با وضوح بالا از اروپا گرفته شود تا سطح آن توسط ستاره شناسان مطالعه شود. نتیجه کار هرچه که باشد تحول عظیمی در علم اخترشناسی بوجود خواهد آورد و تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز در این مسیر دانشمندان و ستاره شناسان را یاری خواهد کرد.