چه تجربیات یا افکاری شما را سرشار از شادی کامل می کند؟ شاید فکر کردن به خانواده تان یا آن لحظاتی که در زندگی تان رخ داده و هرگز نمی خواهید فراموش کنید. همه ما قادر به دریافت شادی از طریق این موارد هستیم. شادی آن سطح از سعادت درونی است که از خوشبختی پیشی می گیرد.

اگر بتوانید در کوچکترین و در غیر این صورت بی اهمیت ترین بخشهای روزتان شادی پیدا کنید، حتی به خصوص در محل کار، چه؟

لذت در محیط کار چیست؟

صاحبان کسب وکارها زمان زیادی را صرف پیش بینی موفقیت و شکست می کنند. چیزی که کارآفرینان اغلب از دست می دهند ایجاد و جذب لذت در کار است. قبل از اینکه بتوانید شادی را در کسب و کار ایجاد کنید یا قدردانی کنید، باید درک خوبی از چیستی آن داشته باشید. شادی، در خالص ترین حالت خود، غرق درونی سعادت و آرامش است. در مقایسه، شادی توسط نیروهای بیرونی تنظیم می شود.

به عنوان مثال، وقتی خط تولید جدید شما 2 برابر درآمدی را که پیش‌بینی می کنید ایجاد می کند، بسیار خوشحال می شوید. خوشحالی شما در این شرایط به یک رویداد خارجی بستگی دارد: فروش محصول.

برعکس، شادی رضایت درونی ناشی از ایجاد خط تولید جدید است. این نتیجه مستقیم غوطه ور شدن در خلاقیت و ابراز علاقه شماست.

یافتن و حفظ لذت در محیط کار به سه عنصر نیاز دارد.

  • وضوح
  • مشارکت
  • ستایش

تحقیقات انجام شده توسط شرکت خدمات مشاور مدیریت Kearney نشان می دهد که، کسانی که احساس شادی بیشتری در محیط کار دارند، به شدت با اظهاراتی که در این سه دسته قرار می گیرند موافقند. این نظرسنجی توسط بیش از 500 کارمند در سنین مختلف در صنایع مختلف در قاره های آمریکا، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و منطقه آسیا و اقیانوسیه تکمیل شد.

وضوح

شادی در هنگام کار در داشتن وضوح کامل در مورد نقش خود و نحوه تناسب آن با کل تیم است. تحقیقات صورت گرفته بیانگر آن است که شناخت مهارت های خاص خود به همان اندازه که درک نقش دیگران مهم است، مهم است.

74 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی شرکت خدمات مشاور مدیریت Kearney که احساس شادی در محل کار را گزارش داده بودند، به شدت موافق هستند که “نقش خود و نقش دیگران را در تیم درک می کنند.” تقریباً به همان اندازه (72 درصد) به شدت موافق هستند که “پیوندهای قوی در تیم وجود دارد.”

هنگامی که بتوانید مهارت های خود را افزایش دهید و از تبدیل شدن به یک صاحب کسب و کار پرهزینه اجتناب کنید، به احتمال زیاد سطح بالاتری از شادی را تجربه خواهید کرد. این ممکن است به این معنی باشد که شما باید شخصی را استخدام کنید تا وظایفی را از لیست کارهای شما حذف کند، به طور مؤثرتری تفویض اختیار کند یا مرزهایی را در مورد اینکه چه زمانی و چرا تیم شما می تواند به شما برسد را تعیین کند.

مشارکت

دومین عنصر شادی در محیط کار این است که بدانید سهم شما در موفقیت کسب و کار بسیار مهم است. از میان شرکت کنندگانی که احساس شادی در محل کار خود را گزارش کردند، 74 درصد به شدت با هر یک از عبارات زیر موافق بودند:

  • احساس می کند که استعدادهای آنها به طور موثر در تیم استفاده می شود
  • معتقد است که نقش آنها برای موفقیت تیم بسیار مهم است
  • می دانند نقش آنها چگونه به موفقیت کسب و کار کمک می کند

دانستن اینکه شما به صورت روزانه به کسب و کار یا تیم خود کمک می کنید، پایه خوبی برای شادی است. برای اینکه آن را به یک احساس طولانی مدت تبدیل کنید، به دنبال هدف کلی خود در شرکت یا سازمان تان باشید.

ستایش

در نهایت، شادی در کسب و کار شما در مورد ستایش برای سخت کوشی شماست. اما بدانید که ستایش برای همه افراد متفاوت است.

ممکن است متوجه شوید که بازخورد مثبت مشتری تحسینی است که برای تقویت اشتیاق و کار در شادی نیاز دارید. برای دیگران، شناخت یک هم تیمی یا شریک تجاری به پر کردن مخزن شادی آنها کمک می کند.

یکی از مهم ترین نتایج نظرسنجی شرکت مشاور مدیریت Kearney این است که سه چهارم همه شرکت کنندگان موافق هستند که جشن گرفتن موفقیت مشترک، مستقیماً با احساس شادی در کار مرتبط است. به یاد داشته باشید، به همان اندازه مهم است که کار تیم خود را تشخیص دهید.

خطی مستقیم برای موفقیت

وقتی شادی را در محیط کار خود در اولویت قرار دهید، رضایت بیشتری خواهید داشت و همین امر در مورد تیم شما نیز صادق است. با ارزش ترین دارایی شما پتانسیل انسانی (کارکنان) شماست، بنابراین محیط و عاداتی ایجاد کنید که به تیم شما اجازه می دهد تا با مشارکت روزانه خود شادی ایجاد کند.