یکی از پرسش های اساسی در رابطه با داروهای فشار خون زمان مصرف آن است و طبق مطالعه ای جدید بنظر میرسد که مصرف داروهای فشار خون در صبح یا عصر تفاوت چندانی در سلامت قلب ندارد. پژوهشگران می گویند زمان مصرف داروهای فشار خون می تواند متفاوت باشد، اما مهمترین نکته این است که مصرف آنها را به خاطر بسپارید. آنها می گویند بهترین زمان برای مصرف داروهای فشار خون زمانی از روز است که مصرف آنها را به خاطر بسپارید.

به نقل از رسانه های حوزه سلامت و وبسایت خبری healthline، برخلاف آنچه پزشکان در سال های گذشته عنوان کرده اند، برخی از محققان اکنون می‌ گویند مهم نیست که افراد در چه ساعتی از روز داروهای فشار خون خود را مصرف می نمایند.

این یافته ها در نشست سالانه اخیر انجمن قلب و عروق اروپا در شهر بارسلون کشور اسپانیا گفته شد. این تحقیق تا زمان انتشار در یک مجله با داوری مقدماتی در نظر گرفته خواهد شد.

 

بررسی و یافته های محققان در رابطه با مصرف داروهای فشار خون

محققان بیش از 20 هزار نفر از مبتلایان به فشار خون بالا را طی 5 سال تحت نظر گرفتند. آزمودنی ها به طور تصادفی برای مصرف داروهای فشار خون خود در صبح یا عصر تقسیم شدند. سپس محققان به دنبال بستری شدن در بیمارستان برای حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی بودند. در طی یک میانگین 5 ساله، 3.4 درصد از افرادی که در شب دارو مصرف می‌ کردند به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی در بیمارستان ها بستری شدند. این در مقایسه با 3.7 درصد از کسانی می باشند که داروهای خود را صبح مصرف میکردند.

محققان گفتند که نتایج حاصل شده با تحقیقات قبلی در تضاد میباشند و به فایده زیادی در مصرف این نوع از داروها فقط در شب حکایت دارد.

یکی از اساتید دانشگاه داندی در کشور اسکاتلند، به نام توماس مک دونالد، که یکی از محققان این پروژه است میگوید:

این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعات قلبی و عروقی بود که تاکنون انجام شده است و پاسخی قطعی به این سوال ارائه میدهد که آیا مصرف صبح یا عصر داروهای کاهش فشار خون، تاثیری در نحوه اثربخشی آن دارد؟

این محقق دانشگاهی همچنین می گوید:

این کارآزمایی به وضوح نشان داد که حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ عروقی به میزان مشابهی بدون توجه به زمان مصرف رخ داده است. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید داروهای ضد فشار خون منظم خود را در زمانی از روز مصرف کنند که برای آنها مناسب است و هر گونه عوارض نامطلوب را به حداقل می رساند.

بررسی و پژوهش داروهای کاهش فشار خون

 

نظر دیگر کارشناسان در رابطه با مصرف داروهای فشار خون چیست؟

آماندا ادکینز، دکتر و پزشک مراقبت های اولیه از شهر کالیفرنیا، میگوید: تا زمانی که مردم داروهای خود را هر روز مصرف کنند، زمان روز واقعاً مهم نیست.

دکتر ادکینز می‌گوید:

برخی داروهایی برای فشار خون وجود دارد که مصرف آنها در شب توصیه می‌شود، مانند مسدودکننده‌ های بتا مانند متوپرولول(Metoprolol)، زیرا مطالعه‌ ای انجام شده است که احتمال حمله قلبی در صبح بیشتر است. بنابراین، ممکن است مصرف دارو در شب این خطر را کاهش دهد.

همچنین او خاطر نشان می کنید:

در حالی که ممکن است این درست باشد، اکثر داروها یک بار در روز مصرف می شوند و به مدت 24 ساعت در بدن فرد باقی می مانند. داروهای دیگری مانند دیورتیک‌ ها یا قرص‌ های آب وجود دارد که مصرف آنها در طول روز توصیه میشوند، زیرا ممکن است فرد نیاز به دفع ادرار بیشتر داشته باشد.

آقای استفان پیکت، دکتر و متخصص قلب در شهر هیوستون آمریکا، می گوید: همه داروهای فشار خون یکسان عمل نمی کنند.

این متخصص قلب همچنین ذکر میکند:

ده ها داروی فشار خون وجود دارند و همه آنها یکسان نیستند. آنها مدت‌ های اثر متفاوت، مکانیسم‌ های مختلف کاهش فشار خون و عوارض جانبی متفاوتی دارند که می‌ تواند در زمان ایده‌آل مصرف آنها نقش داشته باشد.

طبق گفته های او، برخی از داروهای فشار خون به دلیل کوتاه بودن مدت اثر، باید 3 تا 4 بار در طول روز مصرف شوند. برخی دیگر مدت زمان عمل بسیار طولانی دارند و می توان آنها را در هر زمانی از روز مصرف نمود و احتمالاً تأثیر آنها متفاوت نخواهد بود. برخی دیگر مانند دیورتیک‌ ها(ادرار آور)، معمولاً مصرف آنها را در صبح توصیه می‌ کنم، زیرا تأثیر مصرف آنها در شب می‌ تواند ناامیدکننده باشد.

 

تفاوت بین مطالعات داروهای فشار خون

خب بلاخره بهترین زمان برای مصرف داروهای فشار خون چه زمانی است؟ و چرا پژوهشگران نتیجه های گوناگونی عنوان میکنند؟

دکتر پیکت می گوید: مطالعات تاریخی متفاوت نتایج متفاوتی به دست می آورند.

او توضیح میدهد:

تعدادی از مطالعات در طول این سال‌ ها درباره بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون انجام شده است ولی همه آن ها نتایج متفاوتی داشته‌ اند. برخی از مطالعات نشان می‌ دهد که وقتی بیماران داروهای فشار خون را یک بار در روز در عصر مصرف می‌ کنند، کنترل فشار خون بهتر است.

در آخر او خاطر نشان میکند که:

توصیه می کنم با پزشک متخصص خود در مورد بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون صحبت نمایید، چون داروهای فشار خون با یکدیگر متفاوت هستند. برای بیمارانم که یک بار در روز از داروهای فشار خون استفاده می‌ نمایند، آنها را تشویق می‌ کنم زمانی از روز را بیابند که در آن به یاد داشته باشند که داروهای خود را به‌ طور مطمئن مصرف کنند. اگر به طور معمول مصرف آن را فراموش کنند، مصرف آن در عصر فایده ای ندارد.