قبل از آن که وارد بحث تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی شویم، بهتر است کمی درباره اینکه بلیط چارتر چیست صحبت کنیم.

بلیط چارتر چیست؟

پروازهای چارتر یا همان بلیط چارتر به نوعی از پرواز گفته می شود، که توسط شرکت های مسافرتی یا شخص حقوقی بر اساس قرارداد اجاره تعدادی یا تمامی صندلی های هواپیما ارائه می شود. زمانی که یک آژانس مسافرتی قصد دارد گردشگران را به استراحتگاه یا شهری بفرستد که خطوط هوایی معمولی در آن پرواز نمی کنند، در این صورت آژانس مسافرتی مورد نظر باید از خود شرکت هواپیمایی یک هواپیما اجاره نماید. اکثر پروازهای چارتر در ماه های گرم سال یعنی تابستان که فصل ساحل هاست، انجام می شود. اگر پروازهایی منظم و دائمی در این مسیرها راه اندازی شود، شرکت های هواپیمایی باید با ضرر و زیان هنگفتی فعالیت نمایند، زیرا کسی دوست ندارد در فصل سرد زمستان به جایی که دلپذیر نخواهد بود سفر کند. در فصل زمستان محبوب ترین چارترها برای کشورهایی همچون مصر، تایلند، هند، اسلواکی و اتریش است. از ویژگی اصلی پروازهای چارتر، برنامه ناپایدار آن است.

بلیط چارتر

جزئیات پروازهای چارتر

پروازهای چارتر ممکن است توسط ایرلاین های مختلفی انجام شود، حتی آنهایی که پروازهای معمولی و عادی دارند، بنابراین خدمات ارائه شده در پروازهای چارتر بدتر از پروازهای معمولی نخواهد بود.

تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی

همه چیز دقیقاً مانند پروازهای معمولی است و تفاوت خاصی وجود ندارد و در خطوط هوایی ارزان قیمت، شما فقط بلیط یک پرواز را می خرید، و همه چیز اضافی پرداخت می‌شود، زیرا همه مسافران چمدان حمل نمی کنند و همه در پروازهای کوتاه هزینه غذا پرداخت نمی کنند. خرید بلیط چارتر ممکن است کم هزینه نباشد، چون همانند پرواز های معمولی شامل هزینه های چمدان دستی و چمدان و وعده های غذایی می شود. چارترها دارای پروازی نامنظم هستند.

لطفا توجه داشته باشید که در صورت تاخیر در پرواز چارتری یا تغییر برنامه آن، مسافر چارتر در شرایط نامناسبی نسبت به مسافران پرواز عادی قرار می گیرد. اما در بیشتر موارد حقوق آنها برابر هستند. به عنوان مثال، زمانی که مدت انتظار مسافر برای خروج از 8 ساعت بیشتر شود، ایرلاینی که پرواز چارتر را انجام می دهد نیز موظف است برای مسافران خود هتلی، برای کل دوره انتظار و وعده های غذایی گرم ارائه دهد. لطفا توجه داشته باشیدکه این مسئولیت بر عهده شرکت هواپیمایی (ایرلاین) است و نه آژانس مسافرتی یا چارترکننده تورهای مسافرتی که معمولاً گردشگران عصبانی شکایت خود را به آنها اطلاع می دهند.

در کل بلیط چارتر همان پروازهای معمولی هستند که فقط در فصل اوج توریستی توسط یک شرکت مجری تورهای مسافرتی اجاره می شوند.

بلیط چارتر

کدام شرکت های هواپیمایی پروازهای چارتر دارند؟

برخی بیشتر، برخی کمتر، تقریباً تمام شرکت های هواپیمایی ممکن است پروازهای چارتر را ارائه دهند. شرکت هایی وجود دارند که در پروازهای چارتر تخصص بالایی دارند، اما پروازهای معمولی را نیز انجام می دهند.

نحوه خرید بلیط هواپیما برای پروازهای چارتر

با استفاده از گوگل و جستجو در آن، به راحتی می توانید فروشندگان بلیط های پروازهای چارتر را پیدا نمایید.

بهترین زمان برای خرید این نوع بلیط برای یک پرواز چارتر ارزان قیمت این است که در ابتدا و انتهای فصل آن را رزرو کنید و نه در اوج زمانی که تعداد زیادی از گردشگران پرواز می کنند. برای خرید ارزان ترین بلیط های چارتر، باید آن‌ ها را به هر دو صورت با برگشت ۷ یا ۱۴ روزه خریداری کنید، زیرا این شرایط استاندارد در خرید این نوع از بلیط ها هستند.

بلیط چارتر

مزیت پروازهای چارتر نسبت به پروازهای معمولی

هرچه زمان حرکت نزدیک‌ تر باشد، قیمت بلیط‌ ها ارزان‌ تر می‌ شود، زیرا فروش همه بلیط‌ های هواپیما مهم است.
در اغلب موارد، هزینه های پرواز چارتر به طور قابل توجهی ارزان تر از پروازهای معمولی هستند، اگر برای آن مسیر وجود داشته باشد.
از اهداف چارترها شهرهای زیبا و استراحتگاه هایی هستند که پروازهای معمولی در آنها انجام نمی شود.

بلیط چارتر

پاسخ به تعدادی سوال در رابطه با بلیط چارتر

  • آیا در صورت تاخیر در پرواز چارتر غرامت دریافت می کنم؟

بله البته. اگر پرواز شما با تاخیر انجام شود، شما از حقوقی مشابه با یک مسافر عادی در یک پرواز سیستمی برخوردار خواهید بود. اگر پرواز شما بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشد، باید امکان 2 تماس یا 2 ایمیل برای شما فراهم شود. اگر پرواز شما بیش از 4 ساعت تاخیر داشته باشد، یک وعده غذای گرم در اختیار شما قرار می گیرد. اگر بیش از 8 ساعت در روز یا 6 شب گذشته باشد، باید برای شما یک هتل مناسب رزرو شود.

  • آیا محدودیتی در اندازه و وزن چمدان هنگام پرواز چارتری وجود دارد؟

مقدار مجاز وزن و اندازه چمدان ممکن است بسته به عوامل بسیاری متفاوت باشد. شما می توانید اندازه و وزن چمدان پرواز خود را در رسید برنامه سفر و در گواهی پرواز مشاهده کنید. با این حال قوانین استانداردی برای چمدان دستی در پروازهای چارتر وجود دارد:

برای کلاس اقتصادی: 1 چمدان با وزن حداکثر 5 کیلوگرم
برای کلاس تجاری: 1 چمدان با وزن حداکثر 10 کیلوگرم
برای کودکان 0 تا 2 سال: 1 چمدان تا 5 کیلوگرم، صرف نظر از کلاس خدمات و کرایه

  • برای پرواز چارتر باید ویزا داشته باشیم؟

همانطور که گفتیم تفاوتی در پرواز سیستمی با بلیط چارتری وجود ندارد. این مسئولیت شماست که بررسی کنید، مدارک مورد نیاز برای سفر به مقصد خود را دارید یا نه. در حال حاضر رتبه پاسپورت ایران برای ورود به کشورهای بدون ویزا ۱۰۱ است و با داشتن آن میتوانید به 42 کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی سفر کنید.

  •  برای پرواز چارتری کارت واکسن لازم است؟

اغلب کشورهای دنیا توصیه می کنند که واکسیناسیون قبل از سفر انجام شود. با تغییر شرایط بهداشتی و کاهش شیوع ویروس کرونا، توصیه می‌ کنیم برای دریافت آخرین توصیه ها، قبل از سفر با پزشک خود مشورت نمایید.

  • آیا می توان در دوران بارداری پرواز کرد؟

برخی از خطوط هوایی از پذیرش مسافرانی که بیش از 28 هفته از بارداری آن ها سپری می شود، خودداری می کنند. حتما قبل از خرید بلیط چارتر خود، این مورد را بررسی کنید. زیرا ممکن است از خطوط هوایی به خطوط هوایی دیگر متفاوت وجود داشته باشد. توصیه می کنیم با پزشک خود در مورد پرواز با وجود بارداری، صحبت نمایید.

  • آیا به بیمه مسافرتی نیاز داریم؟

بله، همه مسافران باید بیمه مسافرتی کافی داشته باشند تا شما را در هر شرایطی تحت پوشش قرار دهد، زیرا شرکت هواپیمایی ممکن است مدرک خرید را از شما درخواست کند، عدم اخذ بیمه مسافرتی می‌ تواند منجر به امتناع شرکت هواپیمایی از سوار شدن شما به هواپیما شود. بهتر است مدارک بیمه مسافرتی را در چمدان دستی خود حمل نمایید.

بلیط چارتر

نظرات خریداران بلیط چارتر

اگر در اینترنت درباره پروازهای چارتری جستجویی انجام داده باشید، ممکن است با نظرات خریداران بلیط این نوع از پروازها مواجه شده باشید. بسیاری از مسافران از قیمت های ارزان بلیط چارتر تعریف و تمجید می کنند.

به طور مثال شخصی ساکن ترکیه می گوید:

من برای دریافت پروازهای مناسب برای خود و خانواده بزرگم به کشور یونان در مدت زمان کوتاه مشکل داشتم. شرکت ارائه دهنده پروازهای چارتر با تاریخ های مختلف برای رفت و آمد 16 نفر کنار آمد. به نظر می رسد آنها به تمام پروازهایی که به آنجا می روند دسترسی دارند و برای ما پروازهای دوست داشتنی را فراهم کردند. به طور کامل توصیه می کنم.

یا مسافر دیگری می نویسد:

بارها من از پروازهای چارتر استفاده کرده ام، قیمت آن واقعا ارزان است. با خرید بلیط چارتر میتوانم پول بیشتری پس انداز کنم. اگر انعطافی در سفر دارید، می توانید ببینید چه تاریخ هایی ارزان هستند و از این رو آنها را رزرو کنید. واقعا تحت تاثیر قرار گرفته ام قطعا دوباره استفاده خواهم کرد.

نتیجه گیری

ما در این مطلب از مجله اینترنتی به این سوال که بلیط چارتر چیست؟ پاسخ دادیم و به تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی پرداختیم. شما میتوانید با بهره گیری از این مقاله سفر خوب و خوشی را تجربه کنید. ما در موضوع گردشگری به تور های کشور های مختلف پرداخته ایم که میتوانید با مراجعه به این دسته خبری از آن ها استفاده کنید.