به نقل از دانشنامه بریتانیکا، روز بعد از روز شکرگزاری که معمولاً به آن بلک فرایدی یا جمعه سیاه می گویند، به عنوان یکی از شلوغ ترین روزهای خرید سال در کشور آمریکا تبدیل شده است. در روز بلک فرایدی مغازه ها و فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای به‌ صورت سنتی برای جذب مشتریان اقدام به ارائه تخفیفات بسیار مناسبی می کنند که باعث میشود با خرید بسیار زیادی از طرف مشتریان مواجه شوند.

اولین بلک فرایدی و دلیل آن

از نظر تاریخی، روز بلک فرایدی مفهوم دیگری دارد که در کل به خرید ارتباطی ندارد. اولین بار در سال 1869 میلادی، دو فرد با نام های Jay Gould و Jim Fisk، که از سرمایه‌ داران وال استریت بشمار می رفتند، تلاش نمودند تا بازار طلای آمریکا را در بورس طلای نیویورک با خرید هرچه بیشتر این فلز گرانبها و مهم، به قصد بالا بردن قیمت آن و کسب پول، منحرف نمایند. اما در روز جمعه، 24 سپتامبر آن سال، مداخله رئیس جمهور ایالات متحده باعث شد نقشه این دو فرد به هم بخورد. ارزش بازار سهام فوراً سقوط کرد و هزاران نفر از آمریکایی را به ورشکستگی کشاند.

دوشنبه سیاه + بلک فرایدی

روز دوشنبه سایبری، دوشنبه پس از جمعه سیاه (Black Friday)، یک رویداد خرید آنلاین 24 ساعته می باشد و برای ترغیب مردم به انجام خرید آنلاین ایجاد شده است و امروزه به یکی از روش ها و توسعه های فروش روز بلک فرایدی یاد می شود.

روز جمعه سیاه فروشگاه ها شلوغ هستند

در روز بلک فرایدی فروشگاه های خارجی بسیار شلوغ می شوند، زیرا خریداران بسیاری منتظر تخفیف های جذاب و بسیار بالای این روز هستند. حتی گاهی صف های بسیار طولانی برای خرید از فروشگاه ها ایجاد می شود و ممکن است در این بین تعدادی خریدار زخمی و حتی کشته شوند.

بلک فرایدی روزی مهم برای تجارت الکترونیک است

به‌ طور واضح، خرید های امروزی دیگر با دوران قدیم تفاوت بسیاری دارند و امروزه تجارت الکترونیک بخش مهمی از اینترنت را شامل میشود. خرید های اینترنتی کاربران نسبت بسیار بالایی از خرید های عادی را به خود اختصاص داده است. روز بلک فرایدی نیز برای تجارت الکترونیک اهمیت بسیاری دارد، به طوری که سال 2018 میلادی یک سال رکوردشکنی برای خرده‌ فروشان بحساب می آید. به این دلیل که بیش از 6 میلیارد دلار فروش آنلاین را به ارمغان آورد که نسبت به سال 2017 میلادی 23.6 درصد رشد داشت. به همین دلیل فرصتی بی سابقه برای جذب خریداران جدید و افزایش حجم فروش برای فروشندگان بوجود می آید.

اما چرا جمعه سیاه باید مهم در نظر گرفته شود؟
  • امروزه درصد بسیاری از خرید ها مربوط به خرید اینترنتی است. خریداران بسیاری برای راحتی خود، از موبایل و رایانه اقدام به خرید در این روز می کنند. احتمال خرید آنلاین در بلک فرایدی در آمریکایی ها 6 برابر بیشتر از فروش در روز های جمعه دیگر است.
  • اکثر خرده فروشان تجارت الکترونیک در گزارش خود به 240% و 380% افزایش درآمد خود در جمعه سیاه و دوشنبه سایبری یاد می کنند.
  • اگر ترافیک های ورودی سایت های فروشگاهی را بررسی کنیم، از 220 درصد در جمعه سیاه و 155 درصد در دوشنبه سایبری افزایش بازدید دارند.
  • مدت زمان خرید در این پنج روز، زمانی ایده آل برای خرده فروشان اینترنتی است تا بتوانند کسب سود خوبی را رقم بزنند.
  • جمعه سیاه فرصتی مناسب برای جذب مشتریان جدید است، تا بتوان در آینده آن ها را تشویق به خرید دوباره کرد.
خرید آنلاین در روز بلک فرایدی بیشتر از خرید حضوری می باشد

توجه داشته باشید:

بهترین معاملات در بلک فرایدی، در کمال تعجب، در خود جمعه سیاه نیست. بسیاری از خرده‌ فروشی ها، از جمله فروشگاه بزرگ آمازون، فروش تخفیفی را زودتر از این روز آغاز می کنند و فروش روز جمعه سیاه را افزایش می دهند. در این روز رقابت به حد بسیاری شدید است که فروشندگان راه‌ ها و روش های جدیدی را برای دریافت پول شما ابداع کرده‌ اند.

چند ایده خلاقانه برای بازاریابی بلک فرایدی (جمعه سیاه)

1.هدیه رایگان با هر خرید

می توانید به مشتریان خود این اطمینان را بدهید که آن ها با هر خرید، یک هدیه رایگان از فروشگاه را دریافت خواهند کرد. مثلا با فروش هر گوشی موبایل یک عدد کاور موبایل به خریدار هدیه دهید.

2.فروش خود را تا روز دوشنبه سایبری تمدید کنید

روز جمعه سیاه مهم است، اما خرید ها تا چند روز ادامه خواهند داشت. به همین دلیل در چند روز آینده با ارائه تخفیف میتوانید همچنان تجربه فروش بیشتری داشته باشید.

3.تخفیفات روز بلک فرایدی در دیگر فروشگاه ها را در نظر داشته باشید

اگر محصولی را به فروش می رسانید که در فروشگاهی دیگر تخفیف بیشتری دارد، ممکن است خریداران خود را از دست بدهید. در این روز تخفیف بیشتر مهمترین عامل خرید محصول توسط مشتری بشمار می رود. پس بهتر است بیشترین تخفیف را در Black Friday روی محصولاتتان اعمال کنید.

4.از هشتگ های اینستاگرام استفاده کنید

هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی بلک فرایدی، علاوه بر ایجاد هشتگ های معمولی فروشگاه خود، باید از هشتگ هایی که متمرکز بر روز بلک فرایدی هستند استفاده کنید. میتوانید از هشتگ های مهم مانند: blackfriday #cybermonday #sale #blackfridaysale #blackfridaydeals# را اضافه کنید. اضافه کردن این هشتگ ها باعث می شود به طور خاص مشتریانی که دنبال تخفیف برای این روز هستند را براحتی به سمت خود جذب کنید.

5.به موسسات خیریه ها کمک کنید

میتوانید مقداری یا بخشی کامل از سود خود را به موسسات خیریه بدهید. این ایده بازاریابی نه فقط خریدارانی را که وسوسه تخفیف نمی شوند جذب می کند، بلکه باعث درک مثبت خریداران فروشگاه شما می شود.

6.تبلیغات خود را افزایش دهید

شاید این جمله را شنیده باشید که تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. مدیران کسب و کار ها و دارندگان فروشگاه های اینترنتی میتوانند بخشی از درآمد خود را صرف هزینه هایی همچون ساخت ویدیو های تبلیغاتی، تبلیعات بنری، رپورتاژ آگهی و … نمایند. مطمئنا در ازای تبلیغات پول خوبی را کسب خواهید کرد.

نمونه تبلیغات ویدیویی بلک فرایدی

سوالات متداول

جمعه سیاه چه روزی است؟

روز جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی همیشه فردای روز شکرگزاری است، اما تاریخ دقیق آن هر سال تغییر می کند. در سال 2022 میلادی، جمعه سیاه در 25 نوامبر (4 آذر) است.

روز بلک فرایدی
آیا روز جمعه سیاه تعطیل محسوب می شود؟

این روز به عنوان تعطیل رسمی در تقویم بحساب نمی آید. برخی از شرکت ها روز بعد از تعطیلات شکرگزاری را پیشنهاد می کنند، اما این یک تعطیلات رسمی فدرال نیست.

آیا بلک فرایدی در ایران وجود دارد؟

بله البته. چند سالی است که مدیران فروشگاه های ایرانی با ارائه تخفیفات، روز بلک فرایدی در ایران را به جذب مشتریان می پردازند. اما متاسفانه طی سال های گذشته تخفیفات غیر واقعی و کلاهبرداری های بسیاری توسط تعدادی از فروشگاه های ایرانی صورت می گیرد و اغلب مشتریان ناراضی از خرید های خود هستند.

آیا خرید جمعه سیاه ارزش انتظار دارد؟

ممکن است برای خرید حضوری در این روز مدت زمان زیادی را در صف منتظر بمانید، حتی ممکن است در پی هجوم مشتریان زخمی نیز شوید. به همین دلیل بهتر است خرید های این روز را به صورت آنلاین انجام دهید. البته در این روش نیز خریداران بسیاری رقیب شما برای خرید تخفیفی هستند و ممکن است با اتمام موجودی مجصول مواجه شوید.

گاهی اوقات خرید در روز بلک فرایدی بسیار سخت است
بلک فرایدی در ترکیه هم صورت می گیرد؟

دو عبارت پر جستجو در گوگل: “بلک فرایدی در ترکیه” و “بلک فرایدی در وان ترکیه”، بیانگر علاقه ایرانی ها برای خرید از فروشگاه های این کشور در روز جمعه سیاه است. در کشور ترکیه فروشگاه ها تخفیفات بسیار مناسبی به خریداران ارائه می کنند، که می توانید با سفر به این کشور در روز 4 آذر (روز بلک فرایدی) خرید های خود را انجام دهید.