خبرهای حوزه تکنولوژی حاکی از آن است که بزرگترین کارخانه تبدیل گاز دی اکسید کربن هوا به سنگ در کشور ایسلند به بهره برداری رسیده است. این کارخانه قرار است آلاینده هایی همانند دی اکسید کربن را با هدف کاهش اثرات گازهای گلخانه ای به سنگ تبدیل نماید.

به نقل از رسانه های حوزه فناوری، این کارخانه با نام: ارکا توسط استارتاپ Climeworks در کشور ایسلند با انگیزه تبدیل کردن گاز دی اکسید کربن به سنگ آغاز به فعالیت کرده است. استارت آپ کلایم ورکس یک شرکت سوئیسی است که از 16 بخش در سراسر اروپا تشکیل شده و تنها این مرکز در ایسلند وظیفه تبدیل گاز دی اکسید کربن و ذخیره آن را بر عهده خود خواهد داشت. کلایم ورکس در زمینه فن آوری جذب دی اکسید کربن تخصص دارد. این شرکت CO2 را مستقیماً از هوای محیط از طریق فرآیند جذب و دفع فیلتر می کند.

به نقل از دیلی میل این کارخانه توانایی آن را دارد که سالانه بیش از 4 هزار تن دی اکسید کربن از هوا جذب و آن را به سنگ تبدیل کند. در نوعی جدید از فناوری که در این کارخانه به کار رفته ابتدا گاز دی اکسید کربن به طور مستقیم از هوا دریافت می شود سپس با ترکیب با آب به عمق زمین فرستاده میشود. بعد از آن و طی تماسی با سنگهای Basalt به یک ماده معدنی تبدیل خواهند شد.

به گفته دانشمندان سالانه بیش از 35 میلیارد تن دی اکسید کربن وارد هوا میشود و این کارخانه تنها توانایی آن را دارد که بخش کوچکی از آن را به سنگ تبدیل کند. ولی به گفته Climeworks آغاز به کار ارکا در کشور ایسلند می‌تواند شروع اولین قدم برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

روند ساخت و احیاء این کارخانه در ایسلند از سال گذشته آغاز شده است و میتوان آن را در دیگر نقاط جهان بهینه سازی کرده و مورد استفاده قرار داد. با این حال بسیاری از متخصص های این حوزه معایب هایی را برای این گونه فناوری‌ ها ذکر کرده اند و ایجاد یک سیستم کاملا پاک را بسیار خوشبینانه میبینند.