انتخاب بذر مناسب 

قبل از بررسی چگونگی رشد بهتر بذر و نهال خود، با بذر مناسب شروع کنید. اگر قصد دارید عملیات خود را به عنوان ارگانیک تایید شده اجرا کنید، باید از بذر و نهال ارگانیک تایید شده با تنها چند استثنا استفاده کنید (به سایت آریا نهال عرفان امیرپور مراجعه کنید) 

دانه ها برای جوانه زدن به چه چیزهایی نیاز دارند؟ 

دانه های زنده موجودات زنده هستند. آنها باید حاوی بافت جنینی زنده و سالم باشند تا بتوانند جوانه بزنند. تمام دانه‌های کاملاً توسعه‌یافته حاوی جنین و در بیشتر گونه‌های گیاهی، ذخیره‌ای از ذخایر غذایی است که در پوشش دانه پیچیده شده است. بذور عموماً زمانی “بیدار می شوند” و جوانه می زنند که رطوبت و دمای خاک برای رشد آنها مناسب باشد (هر نوع بذر نیازهای فردی دارد – یک دقیقه وقت بگذارید و در مورد نیازهای خاص جوانه زنی آنها مطالعه کنید. 

بذرها برای جوانه زدن به محیط مناسب نیاز دارند 

برای جوانه زدن بذرها باید شرایط دما، رطوبت، هوا و نور مناسب باشد. همه بذرها دارای محدوده دمایی بهینه برای جوانه زنی هستند. حداقل دما پایین ترین دمایی است که بذرها می توانند به طور موثر جوانه بزنند. حداکثر دمایی است که بذرها می توانند در آن جوانه بزنند. هر چیزی بالاتر یا پایین تر از این دما می تواند به دانه ها آسیب برساند یا آنها را در حالت خواب قرار دهد. در دماهای بهینه، جوانه زنی سریع و یکنواخت است. 

همه بذرها برای شروع فرآیندهای داخلی منجر به جوانه زنی به رطوبت مناسب نیاز دارند. در خاک مزرعه این به طور کلی حدود 50-75 درصد ظرفیت مزرعه است. بستر بذر با بافت ریز و تماس خوب بذر با خاک برای جوانه زنی بهینه ضروری است. هوادهی در محیط خاک باعث تبادل گاز خوب بین جنین در حال جوانه زدن و خاک می شود. دانه ها نیز مانند هر موجود زنده دیگری تنفس می کنند. آنها به اکسیژن نیاز دارند و دی اکسید کربن (CO2) تولید می کنند. این دی اکسید کربن باید بتواند از دانه دور شود. اگر خاک یا محیط به دلیل آبیاری بیش از حد یا متراکم شدن هوا به خوبی هوادهی نشود، CO2 از بین نمی رود و دانه ها خفه می شوند. 

همه دانه ها نیاز نوری یکسانی ندارند. بیشتر بذرها در شرایط تاریک بهترین جوانه می زنند و حتی ممکن است نور آنها را مهار کند (مانند گونه های با این حال، برخی از گونه ها (مانند بگونیا، پریمولا، کولئوس) برای جوانه زدن به نور نیاز دارند نیازهای نور بذر را با آنچه نهال ها نیاز دارند اشتباه نگیرید. همه نهال ها به نور خورشید نیاز دارند. نهال ها ساق پا و شکننده می شوند و در صورت نداشتن نور کافی محصولی بالقوه ندارند. 

خواب بذر 

برخی از دانه های زنده ممکن است جوانه نزنند. بسیاری از دانه ها دوره خواب را ایجاد کرده اند. خواب بذر شرایطی است که حتی در شرایط محیطی بهینه از جوانه زنی جلوگیری می کند. چرا وقتی شرایط مساعد است، جوانه زدن همه بذرها مفید است؟ در طبیعت، جوانه زنی سرسام آور برخی از نهال ها را از انفجار احتمالی آب و هوای بد یا گیاهخوارانی که ممکن است آنها را بخورند در امان نگه می دارد. بذر گیاهانی که در بهار بهترین رشد را دارند، فقط پس از سپری شدن دمای سرد زمستان، خود به خود انتخاب می شوند تا جوانه بزنند. 

برای اینکه بذرها از حالت خواب خارج شوند باید عوامل فیزیکی یا شیمیایی خواب آنها را بشکنیم. دانه ها ممکن است پوشش دانه سفت یا ضخیم داشته باشند (خواب فیزیکی). این می تواند با خیساندن یا خراش دادن دانه شکسته شود. بذرهای دیگر دارای شرایط شیمیایی یا متابولیکی داخلی هستند که از جوانه زنی جلوگیری می کند (خواب شیمیایی). عوامل مؤثر بر خواب بذر عبارتند از: وجود برخی هورمون های گیاهی – به ویژه اسید آبسیزیک که جوانه زنی را مهار می کند و جیبرلین که به خواب بذر پایان می دهد. برای شکستن خواب شیمیایی، ممکن است مجبور شوید بذر را شسته یا از طبقه بندی سرد/مرطوب یا خراش دادن آتش استفاده کنید. به عنوان مثال، غشای درون پوشش بذر برخی از دانه ها مانعی را تشکیل می دهد که در برابر آب نفوذپذیر است اما به اکسیژن نفوذ نمی کند. دمای سرد (50 تا 59 درجه فارنهایت) به اکسیژن اجازه می دهد تا به دانه برسد، در حالی که دمای گرم از جذب اکسیژن جلوگیری می کند. دمای خنک همچنین به دانه اجازه می دهد تا مقداری از ذخیره غذایی خود را هضم کند و به آن انرژی می دهد. برای این بذرها، قرار دادن آنها در یخچال برای یک دوره زمانی خاص به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن و انرژی کافی برای جوانه زدن به دست آورند.

مراحل جوانه زنی بذر 

جذب. دانه به سرعت آب را جذب می کند و پوسته دانه متورم و نرم می شود. به دانه نخودی فکر کنید که خیس کرده اید – لایه بیرونی دانه با آب نرم و چروکیده می شود. 

فاز موقت یا تاخیر. در طی این مرحله، دانه فیزیولوژی داخلی خود را فعال می کند، سلول ها تنفس می کنند و دانه شروع به ساخت پروتئین و متابولیسم ذخایر غذایی خود می کند.

ظهور ریشه و ریشه. سلول ها شروع به دراز شدن و تقسیم می کنند و ریشه و ریشه را از دانه بیرون می آورند.

نهالستان آریا نهال عرفان امیرپور 

نهالستان آریا نهال مهندس عرفان امیرپور یکی از نهالستان های برتر کشور با دارا بودن بیش از دومیلین و پانصد اصله نهال مسولیت های سنگینی را متحمل شده هست با وجود تعداد بالای نهال سعی براین داشته هست که همیشه نهال های با کیفیت و سالم تقدیم مشتری ها ارائه دهد بخاطر همین نهال هایی که از نهالستان آریا نهال مهندس عرفان امیرپور ارائه می شود دارای 5 سال ضمانت سلامت می باشند . نهالستان آریا نهال با متخصصین برجسته همواره منتظر تماس شما مشتریان عزیز از سراسر کشور می باشند تا در مورد نهال هرگونه سوال یا راهنمایی لازم باشد به مشتریان عزیز ارئه دهند. در نهالستان آریا نهال امیرپور انواع نهال های پیوندی و پایه رویشی و بذری ارائه می شود که این نهال ها بصورت گلدانی و یا ریشه لخت ارسال می شوند که بستگی به فصل سرد و گرم تعیین ریشه لخت و گلدانی بودن توسط کارشناسان انجام می شود.

خرید نهال معتبر و ضمانتی 

خرید نهال یکی از دغدغه ها و نگرانی های باغداران و کشاورزان عزیز می باشد که گاها باعث منصرف شدن از احداث باغ می شوند چرا که خرید نهال یک مقوله سختی می باشد چون نهالستان های معتبر خیلی کم هستند و پیدا کردن یک نهالستان معتبر کمی دشوار هست متاسفانه خیلی از سود جویان از طریق نرم افزار دیوار نهال های خود را به فروش می رسانند و هیچگونه تضمینی هم در سالم بودن نهالهایشان وجود ندارد و توصیه ما به خریداران این هست که هرگز از جاهای نامعتبر نهال نخرید واگر از دیوار هم اقدام به خرید می کنید حتما نهالستان فرد مورد نظر را بررسی کنید که چه مجوز هایی را دارا می باشند . نهالستان آریا نهال مهندس عرفان امیرپور با دارا بودن مجوز های لازم از جهاد کشاورزی و نماد اعتماد الکترونیکی یکی از معتبرترین نهالستان های کشور می باشد که سالانه میلیون نها نهال به کشور و مناطق دیگر ارسال می کند و کیفیت و سلامت نهال ها در طی چندین سال گویای اعتبار این نهالستان می باشد ما از طریق وب سایتمان همه مجوزها را به مشتریان عزیز ارائه می دهیم در صورتی که نهال های ما خراب باشند و یا بعداز مدتی خشک شوند ما مسولیت آن نهال ها را به عهده گرفته و خسارت وارده را بر مشتری عزیز جبران می کنیم در سایت آریا نهال عرفان امیرپور با ما همراه باشید تا با ارائه بهترین مقاله های نهال و نحوه کاشت نهال پر مثمر در خدمتتان باشیم در وب سایت ما تمامی نهال ها دارای مقاله های مخصوص هستند که مهندسین ما با تلاش شبانه روزی این مقاله ها را تهیه کرده و در اختیار کاربران عزیز قرار داده اند.