سایت رسمی اپلیکیشن اینستاگرام در یک مطلبی که به تازگی منتشر کرده است می گوید:

 اینستاگرام شروع به درخواست از برخی کاربران آمریکایی مربوط به نژاد و قومیت به منظور مطالعه نحوه تجربه گروه‌ های مختلف این پلتفرم خواهد کرد.

به نقل از رسانه های حوزه فناوری، اگر بزودی از طرف اینستاگرام سوالاتی درباره نژاد و قومیت شما شد تعجب نکنبد، چون این روند در کشور آمریکا شروع شده است.

به تازگی مجموعه‌ ای تصادفی از کاربران آمریکایی اینستاگرام، یک پاپ آپ در اینستاگرام دریافت کرده اند که از آن ها در مورد نژاد و قومیت سوالاتی پرسیده می شود. بنظر میرسد که گروه تحقیقاتی YouGov میزبان این نظر سنجی است. البته پاسخ دادن به سؤالات پرسیده شده اختیاری است و اینستاگرام می‌ گوید:

پاسخ‌ ها تجاربی که در اینستاگرام دارید را محدود نمی‌ کند، یا تأثیری بر دسترسی شما یا نحوه تعامل مردم با محتوای شما ندارد.

آدام موسری که هم اکنون به عنوان مدیر اینستاگرام فعالیت می کند، امروز با انتشار یک پیام ویدیویی گفت:

جمع‌آوری داده ها به اینستاگرام کمک می نماید تا به دنبال راه‌ هایی برای بهبود این پلتفرم برای کاربرانش باشد.

همچنین در ادامه مدیر اینستاگرام گفت:

اگر می‌ خواهیم مطمئن شویم که اینستاگرام بطور منصفانه و عادلانه کار می کند، باید بدانیم که چگونه برای جوامع مختلف کار می‌ کند.

به نظر می رسد پس از دریافت داده های کاربران در این نظرسنجی، این اطلاعات در اختیار تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی از جمله دانشگاه تگزاس جنوبی، دانشگاه فلوریدا مرکزی، آزمایشگاه‌ های Oasis و … قرار می گیرند. در ادامه پست وبلاگی منتشر شده، اینستاگرام می‌ گوید که پاسخ‌ های فردی به حساب‌ های کاربری مرتبط نمی‌ شوند و این شرکت تنها داده‌های انبوه را از اینستاگرام دریافت می کنند.

بررسی نژاد و قومیت کاربران اینستاگرام چه زمانی شروع شد؟

در سال 2020 میلادی، اینستاگرام یک تیم سهامی ایجاد نمود که وظیفه آن بررسی الگوریتم‌ های درون پلتفرم برای بررسی تعصب نژادی کاربران بود. پاییز سال گذشته، شرکت متا، که مالک شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک است، اعلام کرد که در حال کار بر روی روشی برای اندازه‌ گیری «چگونگی تجربه افراد جوامع حاشیه‌ نشین از فناوری‌ های شرکت متا» است.

گروه‌ های حقوق مدنی مدت های زیادی است که از فیسبوک و دیگر پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی درخواست کرده اند تا چگونگی تأثیر سیستم‌ های آن بر افراد رنگین‌ پوست را بررسی کنند و گزارش‌ های رسانه‌ ای متعددی در مورد اینکه چگونه پلتفرم‌ ها اجازه تبعیض را داده‌اند وجود دارد.