اصطلاح خدمات شبکه برای توصیف طیف وسیعی از نرم‌افزارها و ابزارهای اتصال که توسط یک گروه مرکزی مدیریت می‌شوند و در رایانه‌های تحت شبکه توزیع می‌شوند، استفاده می‌شود. ایجاد و ساختار یک شبکه زمانی رخ می دهد که چندین کامپیوتر به یکدیگر یا یک سرور مرکزی متصل شوند. رایانه‌ها می‌توانند از یک مکان مرکزی به فایل‌ها و ابزارهای مشترک دسترسی داشته باشند. چندین مزیت برای این نوع محیط وجود دارد، از افزایش کنترل کیفیت تا مدیریت عملکرد و مسائل.

چهار نوع خدمات شبکه وجود دارد: مدیریت کاربر، سرور ها، تجهیزات ارتباطی و مدیریت سیستم.

برای استقرار یک شبکه دائم کار، استفاده از خدمات مشاوره شبکه و همچنین طراحی شبکه کامپیوتری به شکل اساسی مورد نیاز است. این قدم جلوی تمامی مشکلت بعدی را خواهد گرفت.

از دیدگاه مدیریت سیستم، توانایی کنترل تمام ایستگاه های کاری از یک مکان مرکزی بهترین راه سرویس شبکه است. مدیر، مسئول استقرار برنامه‌های نرم‌افزاری جدید، به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها و حفظ نسخه‌های یکسان برنامه‌های نرم‌افزاری در تمام ایستگاه‌های کاری است. در خدمات پشتیبانی شبکه بسیاری از شرکت ها ایستگاه های کاری را برای نصب برنامه قفل می کنند، بنابراین فقط مدیر سیستم می تواند نرم افزار جدید اضافه کند یا برنامه های جدید را اجرا کند. این باعث افزایش کیفیت کلی شبکه و کاهش زمان صرف شده کارکنان برای تعمیر و نگهداری کامپیوتر می شود که سبب افزایش راندمان و کاهش اتلاف وقت است.

خدمات پشتیبانی شبکه برای صحت عملکرد و رفع مشکلات در صورت بروز ضروری است.

در یک محیط شبکه ای، دسکتاپ ها به عنوان رایانه های مشتری یا ایستگاه های کاری شناخته می شوند. سرورها معمولاً در یک اتاق مخصوص با دمای کنترل شده ذخیره می شوند که اغلب از نظر فیزیکی در ساختمان یا فضایی متفاوت از کاربران ایستگاه کاری قرار دارد. دسترسی از طریق کابل های شبکه که برای انتقال بسته های داده در داخل شبکه استفاده می شوند، فراهم می شود. این کابل ها معمولاً پس از مسیریابی از طریق سرور مرکزی یا سوئیچ شبکه، دسترسی به اینترنت و سرور ها را نیز فراهم می کنند.

مدیریت کاربر مجموعه ای از خدمات در حوزه پشتیبانی شبکه است، از ایجاد نام کاربری و رمز عبور تا تخصیص حقوق، امتیازات و دسترسی. به عنوان مثال، هنگامی که یک کارمند جدید به یک بخش می‌پیوندد، مدیر شبکه باید یک حساب کاربری جدید برای این شخص ایجاد کند تا به خدمات شبکه دسترسی پیدا کند. دسترسی به برنامه‌ها، فایل‌ها، سرویس‌ها و ابزارهایی که این شخص برای تکمیل کار خود به آن نیاز دارد، باید توسط مدیر سیستم ارائه شود. این به عنوان مدیریت کاربر و احراز هویت شناخته می شود.

مدیریت سرور برای رایانه های تخصصی حرفه ای به عنوان سرویس دهنده می باشد. این رایانه های پر قدرت انواع سرویس ها را درون و برون شبکه داخلی ارایه میدهند. راه اندازی اتاق سرور استاندارد برای این منظور میباشد. این اتاق شرایط محیطی لازم را برای اتاق فراهم میسازد. همچنین امنیت تجهیرات را برقرار میکند.

چاپ اشتراکی یکی از خدمات اولیه شبکه است که در هر سازمانی مورد نیاز است. به جای چاپگرهای جداگانه در هر میز، همه کاربران می توانند کارهای چاپی را به یک واحد مرکزی ارسال کنند. این دستگاه اغلب یک چاپگر، اسکنر و دستگاه فتوکپی چند کاره است. به منظور ارائه این نوع خدمات شبکه، بسیاری از شرکت ها نرم افزار مدیریت چاپگر ویژه ای را برای کنترل جریان اسناد و محافظت از اسناد محرمانه پیاده سازی می کنند.

از دیدگاه مدیریت سیستم، توانایی کنترل تمام ایستگاه های کاری از یک مکان مرکزی بهترین سرویس شبکه است. مدیر مسئول استقرار برنامه‌های نرم‌افزاری جدید، به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها و حفظ نسخه‌های یکسان برنامه‌های نرم‌افزاری در تمام ایستگاه‌های کاری است. بسیاری از شرکت ها ایستگاه های کاری را قفل می کنند، بنابراین فقط مدیر سیستم می تواند نرم افزار جدید اضافه کند یا برنامه های جدید را اجرا کند. این باعث افزایش کیفیت کلی شبکه و کاهش زمان صرف شده کارکنان برای تعمیر و نگهداری کامپیوتر می شود.