پژوهشگران در مطالعاتی تازه به این نتیجه رسیده اند که آسیب های مغزی ناشی از اقامت طولانی مدت در ایستگاه فضایی بین المللی می شود.

به نقل از رسانه های حوزه سلامت، پژوهشگران دانشگاهی در گوتنبرگ کشور سوئد با مطالعه روی 5 فضانورد اهل کشور روسیه که حدود 170 روز را در ایستگاه فضایی بین المللی گذرانده اند، متوجه آسیب های مغزی ناشی از اقامت طولانی آنها شده اند. در این پژوهش علمی از نمونه های خون این 5 فضانورد روس قبل از رفتن به ایستگاه فضایی و بعد از بازگشت آنها به زمین استفاده شد. در این آزمایش و در زمان سفر طولانی مدت 5 نشانگر زیستی مهم که در آسیب های مغزی نقش دارند، بررسی شد. به صورتی که پس از بازگشت این فضانوردان سه نشانگر زیستی افزایش یافته بود.

ایستگاه فضایی بین المللی

آقای Henrik Zetterberg ، از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و نویسنده این مقاله میگوید: برای نخستین بار با استفاده از آزمایش خون به بررسی آسیب سلول های مغزی پرداخته شد. با توجه به اینکه در آینده پیش رو امکان سفرهای فضایی بیشتری وجود دارد باید دقیقا روی این موضوع بررسی های گسترده و بیشتری صورت گیرد.

قبلا نیز پژوهش ها و تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته بود و همگی نتیجه ای جز ضعیف شدن بدن فضانوردان در زمان اقامت طولانی مدت در فضا را نداشت.

 

چه کسی بیشترین مدت اقامت در فضا را داشته است؟

هم اکنون رکورد طولانی ترین مدت اقامت در فضا به نام “اسکات کلی” (Scott Kelly) است که 340 روز مداوم در ایستگاه فضایی بین المللی بوده است. اخیرا نیز یکی از فضانوردان ناسا به اسم “مارک وند هی” (Mark Vande Hei)، در اکانت شبکه اجتماعی خود در توییتر گفته است که تا ماه مارس در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد ماند و به نظر میرسد میخواهد رکورد طولانی ترین اقامت در فضا را به نام خود ثبت نماید. مارک وند هی اگر تا آن زمان در ایستگاه فضایی بین المللی بماند رکورد جدید به نام او با 353 روز ماندگاری ثبت خواهد شد.