آیا تا به حال با فردی موفق در زمینه کسب و کار ملاقات کرده اید که به نظر می رسد دقیقا برای انجام آن به دنیا آمده است؟ برخی از افراد زندگی کارآفرینی را چنان بی دردسر جلوه می دهند که شما شروع به تعجب می کنید که آیا این در DNA آنهاست. در طول سال ها، این سوال برای عموم افراد پیش آمده است که آیا کارآفرینان موفق چیزی خاص در ژن های خود دارند که به آنها برتری نسبت به سایر افراد می دهد؟ این سوال حتی ذهن رهبران فکری، محققان و مقامات صنعت را درگیر کرده است. در حالی که بسیاری بر این باورند که به عنوان مثال، ایلان ماسک پس از ورود به صحنه تجارت، فرود نرمی داشته است، دیگران استدلال می کنند که ژن ها هیچ ارتباطی با آن ندارند. من معتقدم پاسخ ساده به این سوال قدیمی این است که کارآفرینان ساخته می شوند، نه این که بصورت کارآفرین بدنیا بیایند.

برخلاف سایر رشته ها مانند ورزش که مستلزم استعداد و استقامت فیزیکی ذاتی است، کارآفرینی تنها مجموعه ای از تصمیمات خوب است که پشتوانه آن سخت کوشی است. برای موفقیت، کارآفرینان به آموزش (نه لزوما رسمی) و تجربه نیاز دارند. این موارد ویژگی هایی نیستند که مردم با آن متولد می شوند. همه ما داستان هایی شنیده ایم که چگونه یک شرکت بزرگ توسط فرزندان صاحبان اصلی به زمین زده شد. یا آن که دیگر افراد تجارتی را به ارث نبرده اند و در پول ثروت به دنیا نیامدند، اما از صفر شروع کردند و فهمیدند که چگونه یک تجارت موفق را بسازند. این سؤال را ایجاد می کند: اگر کارآفرینان با توانایی ذاتی برای اداره و حفظ یک کسب و کار به دنیا نیایند، چگونه برخی آن را بدون زحمت انجام می دهند در حالی که برخی دیگر در تلاش هستند؟

نوآوری

پاسخ ساده این است که کارآفرینان خوب نوآور هستند. برای اینکه یک کارآفرین موفق باشد، یک فرد باید بتواند یک مشکل را پیدا کند و راه حل های نوآورانه ای برای آن مشکل ارائه دهد. حل مسئله مهارتی است که همه با آن متولد می شوند. کارآفرینان به تازگی یاد گرفته اند که چگونه از فرصت هایی که در نتیجه آن مشکلات به وجود می آیند، استفاده کنند. با این حال، نوآوری چیزی نیست که فرد با آن متولد شود. بلکه کیفیتی است که از طریق استفاده از فرصت ها پرورش می یابد. از آنجایی که کارآفرینان موفق توانایی به حداکثر رساندن پتانسیل خود را توسعه میدهند، اغلب اوقات با بهترین سناریو مواجه می شوند. چیزی که بیشتر کارآفرینان را در کسب و کار نگه می دارد، توانایی ادامه دادن به توسعه استراتژی های جدید است.

بدون نوآوری، یک کارآفرین ارتباط خود را از دست خواهد داد و این برای کسب و کار خوب نیست. به عنوان مثال، هر سال شرکت اپل. مدل جدیدی از iPhone، iPad یا Mac را روانه بازار می کند. این بدان معنی است که این شرکت دارای محققانی است که به طور شبانه روزی کار می کنند تا بتوانند انتظارات مصرف کنندگان را برآورده نمایند. اگر شرکت تصمیم گرفت بخش تحقیق و توسعه خود را کاهش دهد، تولید مدل های جدید با همان سرعت یا با همان میزان توجه متوقف می شود، که منجر به از دست دادن علاقه مصرف کنندگان به محصولات جدید و در نهایت، از بین رفتن محصولات قدیمی می شود.

تجربه

ویژگی دیگری که کارآفرینان موفق را از دیگران جدا می کند، تجربه است. انسان ها از تجربیات گذشته خود درس می گیرند و وقتی برای بار دوم موقعیت ها را تجربه می کنند، بهتر می توانند نتیجه را کنترل کنند. تقریباً همه چیزهای بزرگ از آزمون و خطا به وجود آمده اند. اگر دانشمندان چندین بار تلاش نکرده و شکست نخورده بودند، ما حتی بسیاری از داروهایی را که امروزه استفاده می کنیم، نداشتیم. وقتی از کارآفرینی صحبت می کنید، اصل “تجربه بهترین معلم است” بسیار دقیق است. بسیاری از کارآفرینان از شغل کارمندی خارج می شوند و تجربه ای که با خود به ارمغان می آورند به آنها برتری در دنیای تجارت می دهد. کارآفرینان دیگری که با کار به عنوان کارمند تجربه کسب نکردند، مجبور بودند از طریق اشکال دیگر راهنمایی بیاموزند. البته چه تجربه قبلی داشته باشید و چه نداشته باشید، ممکن است در تصمیم گیری هایتان اشتباهاتی داشته باشید.

دانش

ویژگی سومی که این ایده را تقویت می کند که کارآفرینان ساخته می شوند، نه متولد، دانش است. دانش یک توانایی ذاتی نیست. از تحصیل به دست می آید. همانطور که قبلا ذکر شد، “آموزش” لزوما به معنای تحصیلات رسمی نیست، زیرا افرادی هستند که حتی بدون تحصیلات رسمی در تجارت موفق شده اند. هنگامی که با یک کارآفرین موفق ملاقات می کنید و گپ میزنید، به سرعت متوجه می شوید که او اطلاعات عمیقی در مورد نحوه عملکرد کسب و کار، روندها در بخش، رقبا و سایر موضوعات مرتبط دارد. به غیر از اجرای روزمره کسب و کار خود، گاهی اوقات از کارآفرینان خواسته می شود تا در پادکست ها، برنامه های گفتگو، نشست ها و سایر انجمن ها صحبت کنند. مردم به دلیل دانشی که در مورد کسب و کار خود دارند به دنبال آنها هستند. بنابراین اگرچه برخی از این کارآفرینان فاقد مدرک تحصیلی از مدارس هستند، اما دانش عمیقی را از طریق آموزش خود هدایت شده توسعه داده اند. این دانش به آنها کمک می کند تا تصمیمات بهتری برای کسب و کار خود بگیرند و یک منبع اطلاعاتی مفید برای دیگران باشند.

در نتیجه، موفقیت در هیچ زمینه ای از زندگی به دلیل ویژگی های ذاتی نیست. بلکه از طریق تجربیات، دانش و اشتیاق به دست می آید. در مورد تجارت هم همینطور. کارآفرینان از بدو تولد علامت گذاری نمی شوند. آنها افرادی هستند که یک سری تصمیمات خوب در تجارت و زندگی خود گرفته اند. بنابراین، کارآفرینان متولد نمی شوند. آنها ساخته می شوند.